Spørgsmål?
Fakta om lokationsdeling i Rejsekort som app
Der har været nogle misforståelser i forhold til, hvordan Rejsekort som app bruger din data.
Vi har lavet et overblik over, hvordan vi håndterer dine data.
Vores vigtigste budskaber til dig er:
- Vi bruger kun de allermest nødvendige lokationsdata for at sikre, at de rejsende har en gyldig billet til kollektiv transport.
- Sammen med advokatfirmaet Poul Schmith har vi lavet en juridisk vurdering af, at vi på dette punkt lever op til databeskyttelseslovgivningen.
- Vi indsamler ikke mere data end absolut nødvendigt for at kunne sikre vores kunder en god rejse - derfor har vi med bistand fra advokatfirmaet Poul Schmith vurderet, at vores dataindsamling overholder lovgivningen.
- Vi gemmer ingen data, vi ikke har brug for og vi opbevarer alle data sikkert og i overensstemmelse med GDPR-reglerne.
Baggrundsinformation:
Hvornår bruger vi din lokation?
- Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen.
- Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata.
- Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen.
- Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris.
Hvad bruger vi din lokation til?
- Vi bruger udelukkende din lokation til at:
- Kortlægge de rejser, du gennemfører.
- Dokumentere din rejse.
- Beregne den korrekte pris for rejsen.
- Påminde dig om manglende check ud.
- Checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen).
- Sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned.
Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?
- Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:
- Billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes.
- Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen.
I første version af Rejsekort som app vil det kun være muligt at rejse for kundetype 'Voksen'. Du skal derfor være 18 år eller derover. Derudover skal du have MobilePay. I starten er der plads til 20.000 rejsende, men inden længe åbnes for mange flere.
Senere på året vil kunder, der er 67 år eller derover kunne bruge appen og få pensionistrabat. I løbet af de kommende år vil der blive tilføjet mange flere funktioner til appen.
I løbet af 2025 vil børn og kunder, der er visiteret til rabat, kunne checke ind med Rejsekort som app.
I 2025 bliver det også muligt at checke medrejsende, cykler og hunde ind.
Vær opmærksom på, at du i appen kun vil kunne se de rejser, som du har taget med Rejsekort som app. Tilsvarende kan du kun se dine rejser på Rejsekort som kort, når du logger på Selvbetjeningen. Mængderabat optjent på det ene registreres ikke på det andet.
Vi ved, at der er kunder, som af forskellige årsager ikke ønsker eller har mulighed for at bruge en app, og til dem er vi i fuld gang med at udvikle en alternativ løsning. Der vil komme en løsning med kort og en form for udstyr, som det kendes fra det nuværende Rejsekort.
Det fysiske Rejsekort bliver ikke udfaset, før alternativet er på plads til dig, som ikke kan anvende appen.
Du får besked i god tid inden, at der sker en forandring med det fysiske Rejsekort.
Du kan finde ofte stillede spørgsmål her: