Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE
Billede med Rejsekort som app på telefonen

Vil du være blandt de første, der får adgang til Rejsekort som app?

Hent Rejsekort som app her og skriv dig op til at få adgang

Check ind. Nyd din rejse. Check ud.

Med Rejsekort som app bliver rejsen nemmere og mere enkel. Alt du skal gøre er at checke ind ved at swipe til højre på din smartphone før din rejse begynder, og checke ud når din rejse er slut. Resten klarer appen.
 
Se brugerguide Arrow

Få hjælp til at huske at checke ud.

Glemmer du at checke ud? Med Rejsekort som app kan du få en notifikation, når din rejse er slut, så du bliver mindet om at checke ud. Du kan endda få appen til at checke dig ud automatisk med Smart check ud, hvis det skal være ekstra nemt.
Læs mere Arrow

Kom godt i gang med at bruge Rejsekort som app

Du kan bruge appen på rejser, hvor du i dag er vant til at bruge dit Rejsekort
Læs mere Arrow

Spørgsmål?

Fakta om lokationsdeling i Rejsekort som app

Der har været nogle misforståelser i forhold til, hvordan Rejsekort som app bruger din data. 


Vi har lavet et overblik over, hvordan vi håndterer dine data. 

 

Vores vigtigste budskaber til dig er:

  • Vi bruger kun de allermest nødvendige lokationsdata for at sikre, at de rejsende har en gyldig billet til kollektiv transport.
  • Sammen med advokatfirmaet Poul Schmith har vi lavet en juridisk vurdering af, at vi på dette punkt lever op til databeskyttelseslovgivningen.
  • Vi indsamler ikke mere data end absolut nødvendigt for at kunne sikre vores kunder en god rejse - derfor har vi med bistand fra advokatfirmaet Poul Schmith vurderet, at vores dataindsamling overholder lovgivningen
  • Vi gemmer ingen data, vi ikke har brug for og vi opbevarer alle data sikkert og i overensstemmelse med GDPR-reglerne.

Baggrundsinformation:

Hvornår bruger vi din lokation?

  • Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen.
  • Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata.
  • Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen.
  • Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris.

Hvad bruger vi din lokation til?

  • Vi bruger udelukkende din lokation til at:
    • Kortlægge de rejser, du gennemfører.
    • Dokumentere din rejse.
    • Beregne den korrekte pris for rejsen.
    • Påminde dig om manglende check ud.
    • Checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen).
    • Sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned. 

Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?

  • Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:
    • Billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes.
    • Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen.

 

I første version af Rejsekort som app vil det kun være muligt at rejse for kundetype 'Voksen'. Du skal derfor være 18 år eller derover. Derudover skal du have MobilePay. I starten er der plads til 20.000 rejsende, men inden længe åbnes for mange flere.

Senere på året vil kunder, der er 67 år eller derover kunne bruge appen og få pensionistrabat. I løbet af de kommende år vil der blive tilføjet mange flere funktioner til appen.

I løbet af 2025 vil børn og kunder, der er visiteret til rabat, kunne checke ind med Rejsekort som app.

I 2025 bliver det også muligt at checke medrejsende, cykler og hunde ind.

1. Start din rejse - check ind
Åbn Rejsekort som app, og nærmeste station eller stoppested vises automatisk. Du skal være i nærheden af en station eller et stoppested for at kunne checke ind, hvis du ikke er det, så vil du få vist en fejlbesked, som forklarer problemet.
Du skal checke ind, før du stiger om bord på et transportmiddel. På den måde sikrer du, at din billet er gyldig.
Check ind ved at swipe til højre.
 
2. Rejs og vis din billet
Nyd din tur uden bekymringer. Når kontrolløren kommer forbi, skal du blot trykke på "Vis billet", så din QR-kode kan scannes. Kontrolløren kan kræve, at du fremviser ID.
Når du skifter transportmiddel, skal du ikke foretage dig noget i appen. Vent med at checke ud til din rejse er helt slut.
 
3. Stop din rejse - Check ud
Når du er færdig med din rejse, og du har forladt det sidste transportmiddel, skal du checke ud ved at swipe til venstre. Herefter klarer appen resten.
Glemmer du nogle gange at checke ud? Så har du mulighed for at få hjælp ved at aktivere Smart check ud.
 
4. Efter din rejse
Rejsekort som app tager sig af beregning af din pris og afregner dine rejser en gang i døgnet.
Eventuelle rabatter, du er berettiget til, vil automatisk blive tilføjet din faktura fra dag til dag. Betaling sker fra dag til dag, hvor du betaler samlet én gang dagligt for de rejser, som du har foretaget i løbet af dagen.
I den første version af Rejsekort som app er det kun muligt at betale med MobilePay. På et senere tidspunkt vil det blive muligt at betale med betalingskort.
 
Én gang i døgnet betaler du den samlede pris for alle dagens rejser. Du kan se alle dine rejser med pris i din rejsehistorik.
 
Så snart rejsen er afsluttet, bliver beløbet for rejsen registreret på en faktura. Fakturaen bliver fremsendt via mail dagligt. Bemærk, at betalingen kan ske dagen efter rejsen har fundet sted.
 
Hvis betalingen ikke går igennem, vil kontoen blive suspenderet, og det vil ikke være muligt at checke ind, før betalingen er gået igennem.
 
Hvis betalingen ikke er gået igennem via MobilePay, kan det være nødvendigt at genaktivere MobilePay i Rejsekort som app.
Ja, du kan stadig bruge dit Rejsekort som kort.

Vær opmærksom på, at du i appen kun vil kunne se de rejser, som du har taget med Rejsekort som app. Tilsvarende kan du kun se dine rejser på Rejsekort som kort, når du logger på Selvbetjeningen. Mængderabat optjent på det ene registreres ikke på det andet.

Du kan stadig bruge Rejsekort som kort, som du hele tiden har gjort.

Vi ved, at der er kunder, som af forskellige årsager ikke ønsker eller har mulighed for at bruge Rejsekort som app, og til dem er vi i fuld gang med at udvikle en alternativ løsning. 

 

Det fysiske Rejsekort bliver ikke udfaset, før alternativet er på plads til dig, som ikke kan anvende appen. Du får besked i god tid inden, at der sker en forandring med det fysiske Rejsekort.

 

I løbet af 2025 bliver det muligt at købe enkeltbilletter og zonebilletter på et fysisk kort (som det kendes i dag) eller på dit betalingskort. Det vil være muligt at købe og have flere billetter på kortet med mulighed for optankning. Billetten skal aktiveres på en fysisk stander før den er gyldig. 

 

De nye muligheder er:

 

  1. Kort, hvor du som rejsende kan vælge automatisk optankning eller manuel optankning af billetter i en webshop eller et salgssted 

  2. Kort, som er anonymt, og som kan tankes op med billetter på et salgssted

  3. Betalingskort, som kan bruges til at købe zonebilletter til de korte rejser. Zonebilletten gemmes på betalingskortet.

 

For alle tre muligheder skal billetterne købes på forhånd – f.eks. til et forudbestemt antal zoner eller til en forudbestemt rute såsom Vejle-Aarhus. Det fysiske kort kan indeholde flere forskellige produkter på samme tid, f.eks. 10 ture i 2 zoner, 10 ture mellem Vejle og Aarhus og 10 ture i 4 zoner. Endelig kan kortet f.eks. også indeholde et pendlerkort, som vil være knyttet til en bestemt rejsende.

Du kan finde ofte stillede spørgsmål her:

Gå til Hjælp

Få tidlig adgang til Rejsekort som app

Hent Rejsekort-appen her og tilmeld dig interesselisten

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter