Gå til hovedindhold

Denne side er til dig, der deltager i testen af Basiskort.

Velkommen til dig, der deltager i testen af Basiskort

Her kan du læse:

  • Hvad Basiskortet er
  • Hvordan du bruger det
  • Hvad der sker i prøveperioden
  • Og få svar på spørgsmål, du måske har

Hvorfor tester vi Basiskortet?

Vi tester Basiskortet i de gule bybusser i Aarhus.
Testen foregår fra oktober til december 2025.

Vi tester kortet, så vi kan finde ud af:
– Om det virker godt
– Om det er let at bruge
– Hvad du som rejsende synes om det

Du hjælper os ved at bruge kortet og fortælle os om din oplevelse.
Vi kontakter dig måske via mail eller telefon under testen.

Har du spørgsmål? Så ring til Midttrafik Kundeservice på
tlf. 70 210 230.
Vi hjælper dig gerne – alle hverdage kl. 8.00–16.00.

Hvad er Basiskort?

Basiskortet er et nyt fysisk kort til rejser i den kollektive trafik.

Det er lavet til dig, der:

  • Ikke har en smartphone
  • Ikke har mulighed for eller ikke ønsker at bruge en app, når du rejser

Du kan bruge Basiskortet til at checke ind og ud i de gule bybusser i Aarhus.
Du skal bruge de nye gule Checkpunkter.

Hvorfor laver vi et nyt kort?

Det fysiske Rejsekort lukker i maj 2026.

Derfor laver vi et nyt system, så alle stadig kan rejse med bus og tog i Danmark.

Hvor kan du bruge dit Basiskort?

I testperioden kan du kun bruge dit Basiskort i de gule bybusser i Aarhus.

Selvom du måske ser gule Checkpunkter i andre byer, kan du i prøveperioden ikke bruge dit kort dér endnu.

I 2026 bliver det muligt at bruge Basiskortet i hele Danmark – undtagen på Bornholm.

Forskellen på Rejsekort og Basiskort

Her er de 3 vigtigste forskelle:

  1. Du skal altid checke ind og checke ud – også selvom du skifter til en anden bus.
  2. Du bruger kun én slags Checkpunkt – det gule.
  3. Du skal ikke tanke kortet op.
    Du betaler automatisk én gang i døgnet med det betalingskort, du har koblet til Basiskortet. Du får en kvittering for dine rejser på e-mail én gang i døgnet.

Sådan bestiller du dit Basiskort

Du får en e-mail med link og vejledning, når det er tid til at bestille kortet. Kortet koster 1 kr. I prøveperioden (normalt 50 kr.).

Har du spørgsmål?

Du kan få svar på mange spørgsmål længere nede på siden.
For eksempel om:

  • Hvordan du bruger Basiskortet
  • Hvad det koster at rejse
  • Hvem der kan få kortet

Har du brug for hjælp?

Ring til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230.
Vi hjælper dig gerne – alle hverdage kl. 8.00–16.00.

God fornøjelse med dit nye Basiskort.

Spørgsmål og svar - testbruger Basiskort

Du får besked på mail, når du kan bestille dit Basiskort
Selvbetjeningen er ikke klar til bestilling af Basiskort endnu. Derfor vil links i disse vejledninger ikke være aktive. Du kan indtil Selvbetjeningen er klar, bruge dem til at lære mere om Basiskortet. 

Her kan du finde guides til dig selv og til en eventuel hjælper. Du kan downloade dem og printe dem ud, så de kan ligge ved siden af, mens du opretter din profil og bestiller dit Basiskort. 

Du kan også finde en guide til, hvordan du bruger dit Basiskort på rejsen.

Sådan bestiller du Basiskort 

Sådan bestiller du Basiskort vejledning til hjælper

Sådan rejser du med Basiskort

Sådan rejser du med Basiskort vejledning til hjælper

Har du brug for telefonisk vejledning, så kan du ringe til Midttrafik Kundeservice på 70 210 230. De sidder klar til at hjælpe dig godt på vej.

Basiskort er et alternativ til dig, der ikke har mulighed for eller ikke ønsker at bruge en app, når du rejser.

I prøveperioden (oktober-december 2025), kan kun testdeltagere over 18 år bruge kortet - og kun i de gule bybusser i Aarhus.

I 2026 bliver det muligt for flere kundetyper at bruge kortet - fx børn, unge, medrejsende, erhverv, m.m.

Du checker ind og ud på samme gule Checkpunkt. Du skal huske at checke ind, hver gang du står på og checke ud, hver gang du står af. Også ved skift undervejs. 

Der er kun én slags Checkpunkt - det gule. Det betyder, at du skal checke ind og ud på det samme Checkpunkt.

Du skal ikke tanke kortet op. Betalingen sker automatisk én gang i døgnet via det betalingskort, du har tilknyttet.

Du får dagligt en kvittering på e-mail, og du kan se alle dine rejser på Selvbetjeningen (mit.rejsekort.dk). Selvbetjeningen er ikke i funktion endnu. Du modtager en e-mail fra os, så snart det er muligt at tilgå Selvbetjeningen.

I prøveperioden får du automatisk 40% rabat (rabattrin 7).

Hvis du glemmer at checke ud, kommer du til at betale en standardpris for din rejse:
- Ung/Voksen: 25 kr.
- Pensionist: 17,50 kr.

Du kan ikke se prisen på Checkpunktet. Du får en daglig kvittering på e-mail, og du kan se alle dine rejser på Selvbetjeningen (mit.rejsekort.dk). Selvbetjeningen er ikke klar endnu. Du får besked via e-mail, så snart den er klar til brug.

Du bestiller dit Basiskort på Selvbetjeningen (mit.rejsekort.dk), når du har modtaget besked på mail om, at bestillingssiden er åben.

Du skal bruge:

- Mailadresse

- Betalingskort

- MitID (app eller kodeviser)

Kortet leveres med posten inden for ca. 5 hverdage og er klar til brug med det samme.

I 2026 bliver det også muligt, at bestille Basiskort på salgssteder og hos Rejsekort Kundecenter.

I testperioden (oktober-december 2025): kun i de gule bybusser i Aarhus.

I løbet af 2026: i hele Danmark med bus, tog, metro og letbane - undtagen Bornholm.

Hvis du skal rejse videre: i den næste bus skal du først checke ud, derefter checke ind igen.

Hvis du er færdig med at rejse: Kontakt Midttrafik Kundeservice på 70 210 230

Fejl ved bestilling

Ring til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230.

Vis dit Basiskort ved billetkontrol

Hvis der kommer billetkontrol i bussen, skal du bare vise dit Basiskort. Dit Basiskort gælder som gyldig billet i prøveperioden, også selvom Checkpunktet viser fejl eller er ude af drift. 

Fejl på Checkpunktets skærm

Hvis du oplever fejl, når du checker ind eller ud i bussen, er det vigtigt, at du ringer til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230 og fortæller os om fejlen. Det kan fx være:

- 'Dit betalingsmiddel mangler eller er udløbet'. Du skal opdatere dit betalingskort

- 'Fejl på kort. Ring til kundeservice'. Ring på tlf. 70 210 230

- 'Kortet kan ikke bruges her'. Brug dit Basiskort (ikke et andet kort)

- 'Prøv igen'. Hold kortet lidt længere tid foran Checkpunktet

- 'Teknisk fejl'. Prøv igen om lidt

- 'Nyt check ind-system på vej'. Checkpunkt ikke i brug endnu

- 'Ude af drift'. Ved billetkontrol i bussen, skal du bare vise dit Basiskort. Dit basiskort gælder som gyldig billet i prøveperioden, også selvom Checkpunktet viser fejl eller er ude af drift. 

- Snurrende cirkel. Vent, systemet arbejder

Hvordan ser Checkpunktet ud?

Det er en gul kortlæser, der er placeret ved bussens midterdør.

Hvorfor er der hak i kortet?

Det er for, at blinde eller andre personer med nedsat syn kan finde det rigtige kort.

Hvordan hjælper jeg en anden med Basiskort?

Der findes vejledninger til hjælpere (se længere oppe i denne liste).

No footer configured.