Velkommen til dig, der deltager i testen af Basiskort
Her kan du læse:
- Hvad Basiskortet er
- Hvordan du bruger det
- Hvad der sker i prøveperioden
- Og få svar på spørgsmål, du måske har
Hvorfor tester vi Basiskortet?
Vi tester Basiskortet i de gule bybusser i Aarhus.
Testen foregår fra oktober til december 2025.
Vi tester kortet, så vi kan finde ud af:
– Om det virker godt
– Om det er let at bruge
– Hvad du som rejsende synes om det
Du hjælper os ved at bruge kortet og fortælle os om din oplevelse.
Vi kontakter dig måske via mail eller telefon under testen.
Har du spørgsmål? Så ring til Midttrafik Kundeservice på
tlf. 70 210 230.
Vi hjælper dig gerne – alle hverdage kl. 8.00–16.00.
Hvad er Basiskort?
Basiskortet er et nyt fysisk kort til rejser i den kollektive trafik.
Det er lavet til dig, der:
- Ikke har en smartphone
- Ikke har mulighed for eller ikke ønsker at bruge en app, når du rejser
Du kan bruge Basiskortet til at checke ind og ud i de gule bybusser i Aarhus.
Du skal bruge de nye gule Checkpunkter.
Hvorfor laver vi et nyt kort?
Det fysiske Rejsekort lukker i maj 2026.
Derfor laver vi et nyt system, så alle stadig kan rejse med bus og tog i Danmark.
Hvor kan du bruge dit Basiskort?
I testperioden kan du kun bruge dit Basiskort i de gule bybusser i Aarhus.
Selvom du måske ser gule Checkpunkter i andre byer, kan du i prøveperioden ikke bruge dit kort dér endnu.
I 2026 bliver det muligt at bruge Basiskortet i hele Danmark – undtagen på Bornholm.
Forskellen på Rejsekort og Basiskort
Her er de 3 vigtigste forskelle:
- Du skal altid checke ind og checke ud – også selvom du skifter til en anden bus.
- Du bruger kun én slags Checkpunkt – det gule.
- Du skal ikke tanke kortet op.
Du betaler automatisk én gang i døgnet med det betalingskort, du har koblet til Basiskortet. Du får en kvittering for dine rejser på e-mail én gang i døgnet.
Sådan bestiller du dit Basiskort
Du får en e-mail med link og vejledning, når det er tid til at bestille kortet. Kortet koster 1 kr. I prøveperioden (normalt 50 kr.).
Har du spørgsmål?
Du kan få svar på mange spørgsmål længere nede på siden.
For eksempel om:
- Hvordan du bruger Basiskortet
- Hvad det koster at rejse
- Hvem der kan få kortet
Har du brug for hjælp?
Ring til Midttrafik Kundeservice på tlf. 70 210 230.
Vi hjælper dig gerne – alle hverdage kl. 8.00–16.00.
God fornøjelse med dit nye Basiskort.