Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Vi opdaterer vilkår for Rejsekort som app – læs mere om lokationsdeling her LÆS MERE
Billede med Rejsekort som app på telefonen

Vil du opleve Rejsekort som app?

Hent Rejsekort som app her og skriv dig op til at få adgang

Kom godt i gang med at bruge Rejsekort som app

Du kan bruge appen på rejser, hvor du i dag er vant til at bruge dit Rejsekort
Læs mere Arrow

Spørgsmål?

For at imødekomme spørgsmål om lokationsdeling og brug af data i Rejsekort som app, har vi lavet et overblik hvordan vi håndterer dine data.

Sammen med advokatfirmaet Poul Schmith har vi lavet en juridisk vurdering af, at vi på alle punkter lever op til databeskyttelseslovgivningen/gældende GDPR-regler.

  • Da lokationsdata fra din telefon angiver din geografiske position, har appen brug for de informationer under din rejse. Du giver aktivt lov til at Rejsekort som app må få adgang til dine data, da Rejsekort som app ellers ikke kan aktiveres
  • Appen registrerer kun de allermest nødvendig lokationsdata. Det sker for at sikre, at du som rejsende har en gyldig billet til at rejse med bus, tog og metro. Er lokationsdata ikke slået til som ’Tillad altid’, vil appen ikke kunne registrere hvorfra og hvortil du rejser
  • Appen indsamler kun den data, der er absolut nødvendig for at kunne sikre dig en god rejse
  • Appen gemmer kun data, som er relevant for din rejseaktivitet
  • Alle data opbevares sikkert og i overensstemmelse med gældende GDPR-regler

Baggrundsinformation:

Hvornår bruger vi din lokation?

  • Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm for eksempel i forbindelse med søgning efter station eller stoppested i nærheden af dig, før du checker ind for at beregne det korrekte afgangsstoppested/station.
  • Hvis du checker ind, gemmer vi registreringen af din lokationsdatafor at beregne den korrekte rute og pris på rejsen.
  • Vi har kun adgang til dine lokationsdata, når appen er åben og synlig på din skærm uden du er checket ind, eller når du er checket ind i appen
  • Når du er checket ind i appen, bruger vi dine lokationer til at kortlægge din rejse. Det gør vi udelukkende for at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen.
  • Vi tracker din lokation indtil du checker ud – også selvom du fx. åbner andre apps undervejs. Når du er fremme ved slut destinationen og du checker ud, stopper vi registrering af dine lokationsoplysninger.
  • Systemet har dermed beregnet din rute og din pris, og vi har ikke brug for yderligere data.

Hvad bruger vi dine lokationsdata til?

Vi bruger udelukkende din lokation til at:

  • Kortlægge dine rejser fra start til slut destination
  • Dokumentere din rejse i systemet via et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen
  • Beregne den korrekte pris for rejsen, når vi kender din start og slut destination
  • Påminde dig om manglende check ud, så du undgår at betale for meget for din rejse
  • Checke dig ud automatisk, når du har valgt Smart check ud i appen
  • Sikre, at du fortsat er checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned

Hvorfor skal du vælge lokationsdeling ’Tillad altid’ på iPhone?

Har du en iPhone, skal du ved installation af Rejsekort som app vælge lokationsdeling ’Tillad altid’. Apples styresystem kræver, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’Tillad altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:

  • Billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af dig selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes
  • Vi har mulighed for at minde dig om at checke ud, hvis vi registrerer, at du ikke længere rejser (at der ikke længere er et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen), men stadig er checket ind i appen
  • Smart check ud fungerer som ønsket

Med Rejsekort som app kan du rejse med kundetype 'Voksen'.

Som kundetype ’Voksen’ skal du være fyldt 18 år.

For denne kundetype gælder, at du ved kontrol skal kunne fremvise bevis på

I løbet af 2024 vil vi også give mulighed for disse kundetyper:

  • Ung (18-25 år)
  • Pensionist (over 67 år) 

I løbet af 2025 vil det blive muligt for følgende kundetyper at rejse med Rejsekort som app:

  • Barn
  • Erhverv
  • Handicap

 I løbet af 2025 bliver disse funktioner mulige:

  • Medrejsende og kæledyr/cykel
1. Start din rejse - check ind
Åbn Rejsekort som app, og nærmeste station eller stoppested vises automatisk. Du skal være i nærheden af en station eller et stoppested for at kunne checke ind, hvis du ikke er det, så vil du få vist en fejlbesked, som forklarer problemet.
Du skal checke ind, før du stiger om bord på et transportmiddel. På den måde sikrer du, at din billet er gyldig.
Check ind ved at swipe til højre.
 
2. Rejs og vis din billet
Nyd din tur uden bekymringer. Når kontrolløren kommer forbi, skal du blot trykke på "Vis billet", så din QR-kode kan scannes. Kontrolløren kan kræve, at du fremviser ID.
Når du skifter transportmiddel, skal du ikke foretage dig noget i appen. Vent med at checke ud til din rejse er helt slut.
 
3. Stop din rejse - Check ud
Når du er færdig med din rejse, og du har forladt det sidste transportmiddel, skal du checke ud ved at swipe til venstre. Herefter klarer appen resten.
Glemmer du nogle gange at checke ud? Så har du mulighed for at få hjælp ved at aktivere Smart check ud.
 
4. Efter din rejse
Rejsekort som app tager sig af beregning af din pris og afregner dine rejser en gang i døgnet.
Eventuelle rabatter, du er berettiget til, vil automatisk blive tilføjet din faktura fra dag til dag. Betaling sker fra dag til dag, hvor du betaler samlet én gang dagligt for de rejser, som du har foretaget i løbet af dagen.

Ja, du kan stadig bruge dit Rejsekort som kort.

Vær opmærksom på, at du kun kan se dine rejser på Rejsekort som kort, når du logger på Selvbetjeningen.

Ligesom du i appen kun vil kunne se de rejser, som du har taget med Rejsekort som app.

Vær opmærksom på, at evt. rabattrin optjent på det ene registreres ikke på det andet. Du kan overføre dine optjente rabattrin fra Rejsekort som kort til Rejsekort som app. Læs mere om denne mulighed i appen i menuen under rabatter og dernæst mængderabat.

Vær opmærksom på, at du kun kan få overført din mængderabat én gang. Hvis du efter overførslen fortsætter med at benytte Rejsekort på kort, overføres ikke yderligere optjent mængderabat til appen.

Du kan finde oftest stillede spørgsmål her:

Gå til Hjælp

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter

Få hjælp til at huske at checke ud.

Glemmer du at checke ud? Med Rejsekort som app kan du få en notifikation, når din rejse er slut, så du bliver mindet om at checke ud. Du kan endda få appen til at checke dig ud automatisk med Smart check ud, hvis det skal være ekstra nemt.
Læs mere Arrow

Overfør rabattrin fra kort til app

Rejser du på Fyn eller i Jylland og har du optjent rabattrin på Rejsekort som kort? Så kan du nu overføre dine optjente rabattrin fra Rejsekort som kort til Rejsekort som app.
Læs mere Arrow