Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Vilkår for Rejsekort app

Privatlivspolitik for Rejsekort som app


Hos Rejsekort & Rejseplan A/S lægger vi stor vægt på, at du er tryg ved at være kunde hos os. Derfor behandler vi dine personoplysninger ansvarsfuldt, med respekt for dit privatliv og i overensstemmelse med al relevant lovgivning, herunder databeskyttelsesforordningen.

Du kan læse mere om vores behandling af dine oplysninger samt en beskrivelse af dine rettigheder i denne privatlivspolitik.

Rejsekort-appen er en mobilapplikation (herefter benævnt ”app” eller ”appen”) udviklet af Rejsekort & Rejseplan A/S, hvori du kan købe rejsehjemmel til rejser med bus, tog, letbane og metro.

1. Kontaktoplysninger for dataansvarlig og databeskyttelsesrådgiver

Rejsekort & Rejseplan A/S er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger i Digitalt Rejsekort. Vores kontaktoplysninger er:

Rejsekort & Rejseplan A/S
Automatikvej 1
2860 Søborg
CVR-nr.: 27 33 20 72

Rejsekort Kundecenter Telefon: 70 11 33 33

Via kontaktformular på https://www.rejsekort.dk/Kundecenter-privat/Kontaktformular

Pr. brev til:
Rejsekort Kundecenter Postboks 736
2500 Valby

Kontaktoplysninger til vores Databeskyttelsesrådgiver (DPO) er:
DPO@rejsekort.dk
Telefon: 70 20 40 08

Telefontid er hverdage i tidsrummet 10-15.

 

2. Hvilke oplysninger vi indsamler og formålet

2.1. Oplysninger i forbindelse med din brug af Rejsekort som app

Vi registrerer de oplysninger du afgiver i forbindelse med oprettelse som bruger af Rejsekort-appen og gennem brugen af appen.

Oplysningerne som behandles er:

  • Mobiltelefonnummer
  • Billetindstillinger, fuld eller nedsat pris
  • E-mailadresse 
  • For- og efternavn,
  • Fødselsdato i henhold til de gældende takstbestemmelser
  • Postnummer på bopælsadresse
  • IP-adresse og enheds-id
  • IDFA-identifikator (kun for kunder med en iOS-version ældre end 14.5 med henblik på risikoanalyse for at forhindre svig)
  • Bruger ID
  • Oplysninger om den brugte smartphone:
    • Mærke og model
    • Operativsystem
    • Wi-fi-signaler
    • Batteristatus
  • Brugsdata:
    • Der kan indsamles data om, hvordan du interagerer med tjenesterne, såsom dato og klokkeslæt for adgang, appfunktioner eller sider, der tilgås, appnedbrud og anden systemaktivitet samt browsertype. Disse data er dog ikke personhenførbare. 

 

Vi gemmer dine personoplysninger for at kunne administrere dit kundeforhold og for at kunne betjene dig som kunde.

Hvis du kontakter Rejsekort Kundecenter, gemmer vi desuden de personoplysninger du i den forbindelse afgiver, som har relevans for dit kundeforhold.

Ved telefonisk kontakt til Rejsekort Kundecenter, kan dine opkald desuden blive optaget, hvis du giver konkret samtykke hertil. Optagelserne anvendes til dokumentations- og uddannelsesformål og slettes løbende efter 30 dage. 

2.2. Oplysninger om dine rejser

Vi registrerer informationer om de rejser (rejsedata), du foretager ved brug af appen.

Der registreres GPS-sporings- og aktivitetsdata (baseret på din enheds bevægelsessensor, hvis den er aktiv). Disse data bruges til at beregne rejsen og danne grundlag for dine elektroniske billetter (billetdata).

Registreringen af rejsedata starter, når du åbner appen, og slutter 5 minutter efter, at du afslutter udtjekningsprocessen. Ved afslutning af udtjekningsprocessen, angives det i appen.

Oplysninger om dine rejser registreres for at kunne levere ydelsen til dig og for at kunne betjene dig som kunde. Registreringen sker desuden for at overholde gældende lovgivning.

Oplysninger om dine rejser registreres derudover med det formål at opdage og forhindre misbrug.

Oplysningerne om de foretagne rejser bruges endvidere af trafikvirksomhederne til trafikplanlægningsformål, dog hovedsageligt i anonymiseret eller pseudonymiseret form.

Oplysninger om de foretagne rejser benyttes endvidere i forbindelse med fordeling af indtægter mellem trafikvirksomhederne.

2.3. Oplysninger om eventuel spærring af profil

Vi kan under visse omstændigheder spærre en kundes profil ved misbrugslignende adfærd. Læs nærmere om reglerne for spærring i vilkårene for Rejsekort som app.

 

3. Profilering

I appen benyttes profilering til brug for at opdage og forhindre misbrug af Rejsekort som app.

Profileringen foregår ved, at det bagvedliggende system identificerer misbrugslignende adfærd. Hvis systemet identificerer misbrugslignende adfærd, vil der ske en manuel behandling i det enkelte tilfælde.

I appen gør vi ikke brug af automatiske afgørelser. Sanktionering af misbrugslignende adfærd vil således altid ske på baggrund af en manuel konkret sagsbehandling.

Appens profilering står således aldrig alene, og kan aldrig i sig selv danne baggrund for en sanktionering.

4. Hvem har adgang til personoplysninger?

Kun betroede medarbejdere med arbejdsbetinget behov har adgang til de indsamlede personoplysninger.

Dette omfatter følgende virksomheder og databehandlere eller underdatabehandlere:

  • Trafikvirksomheder. Medarbejderne i de tilsluttede trafikvirksomheder har adgang til oplysninger, der er nødvendige for at kunne betjene og administrere kunderne i rejsekortforhold. Dette omfatter din rejse- og betalingshistorik samt oplysninger om dig herunder navn, fødselsdato, kontaktoplysninger mv.

  • IT-leverandører. Vores IT-leverandører agerer som databehandlere og har alle derfor underskrevet en databehandleraftaler, hvorefter de er forpligtet til at overholde databeskyttelsesreglerne, og kun behandle dine oplysninger i overensstemmelse med vores instruks herom. Vores IT-leverandører leverer bl.a. appen og tilhørende systemer og står for driften heraf. Derudover bruger vi også IT-leverandører til udsendelse af mails, SMS’er og fysiske breve.

  • Analyseinstitutter. Vi overlader relevante oplysninger om dig, såsom navn, adresse, telefonnummer, mailadresse og sagsnummer til analyseinstitutter med det formål at udføre kundetilfredshedsundersøgelser for os. Det er frivilligt om du ønsker at deltage i en tilfredshedsundersøgelse. Analyseinstitutterne er forpligtiget til at slette modtagne personoplysninger, når opgaven er udført.

4.1. Videregivelse af personoplysninger 

Vi videregiver – hvis relevant – dine personoplysninger til de tilsluttede trafikvirksomheder til deres selvstændige behandling af kontrolafgiftssager, inddrivelsessager, kundeklager, rejsetidsgarantisager, økonomisager, analyser og servicemeddelelser.

Vi videregiver endvidere dine personoplysninger til offentlige myndigheder, herunder politiet såfremt vi bliver anmodet herom i forbindelse med en efterforskning.

Derudover videregiver vi i visse situationer personoplysninger til brug for forskningsprojekter. Vi videregiver kun personoplysninger såfremt vi konkret vurderer, at det er lovligt at videregive, at videregivelse tjener et sagligt og legitimt formål og at det er etisk forsvarligt. Vi sørger desuden for, at de videregivne oplysninger i videst muligt omfang er sikret, herunder ved pseudonymisering, såfremt fuld anonymisering af oplysningerne ikke er muligt.

5. Hvordan og hvor længe opbevarer vi oplysninger om dig? 

Vi opbevarer dine personoplysninger i IT-systemer med kontrolleret og begrænset adgang og på servere, som er placeret i særligt sikrede lokaler. Vi r dine personoplysninger ved at sikre, at der gennemføres tilstrækkelige tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.

 

Oplysninger om dig som kunde, samt evt. registreringer i kunderegister gemmes så længe, det er nødvendigt for at administrere dig som kunde, eller i øvrigt for at overholde gældende lovgivning, herunder bogføringsloven og databeskyttelsesforordningen, jf. nedenstående tabel:

Type personoplysninger

Opbevaringstid

Stamoplysninger (navn, kontaktoplysninger mv.)

5 år efter udgangen af det år, hvor kundeforholdet er ophørt (eller kundeforhold uden aktivitet)

Oplysninger valgt kundetype, pris og saldo.

5 år fra udgangen af det år, som transaktionen vedrører.

Oplysninger om dine rejsedata (f.eks. check-in i Ballerup den 21. oktober 2024 kl. 12.03 – check-ud Østerport den 21. oktober 2024 kl. 12.30)

3 år fra registreringen af oplysningerne. Herefter opbevares rejsedata i anonymiseret form til analyseformål.

Sagsoplysninger registreret ved henvendelser til Rejsekort Kundecenter

3 år fra registreringen af oplysningerne.

Optagelser af telefonsamtaler i Rejsekort Kundecenter

30 dage fra tidspunktet for optagelsen.

 

Disse slettefrister vil efter en konkret vurdering kunne fraviges, således at personoplysningerne slettes på et tidligere eller på et senere tidspunkt, hvis der er konkrete saglige grunde hertil.

6. Retsgrundlaget for behandlinger

Vi behandler dine personoplysninger baseret på følgende behandlingsgrundlag:

  • Når det er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b). Dette behandlingsgrundlagt finder anvendelse i det løbende kundeforhold, hvor du er oprettet som kunde i appen.
  • Når det er nødvendigt for at vi kan overholde en retlig forpligtelse (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c). Dette behandlingsgrundlag finder anvendelse, da vi er forpligtet til at opbevare oplysninger om bl.a. økonomiske transaktioner i medfør af bogføringsloven.
  • Når du har givet samtykke til behandlingen (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a). Dette behandlingsgrundlag gælder, for telefonoptagelser i forbindelse med kundehenvendelser til Rejsekort Kundecenter
  • Når det er nødvendigt for at vi kan varetage en legitim interesse (databeskyttelsesforordningens artikel 6, 1, litra f). Dette behandlingsgrundlag gælder, for vores behandling af oplysninger til brug for identifikation og forebyggelse af misbrug.

7. Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Se vores kontaktoplysninger i punkt 1.

Dine rettigheder er:

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte. Du har mulighed for at gøre dette selv direkte i appen.

Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Dette gælder dog kun, hvis vores behandling hviler på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse). Det fremgår af denne Privatlivspolitik i hvilket omfang, vi behandler dine oplysninger til sådanne formål. Vi må derefter ikke længere behandle personoplysningerne, medmindre vi påviser vægtige legitime grunde til behandlingen, der går forud for dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gældes gældende eller forsvares.

Tilbagekaldelse af samtykke

Du har til enhver tid ret til at trække samtykke tilbage, såfremt du har afgivet dette. Det kan du gøre ved at kontakte Rejsekort Kundecenter på de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor under afsnit 1. Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af den behandling, der er foretaget før du trak dit samtykke tilbage.

Hvis du trækker dit samtykke tilbage, betyder det, at vi som udgangspunkt begrænser behandlingen af dine personoplysninger, ved at slette eller anonymisere de personoplysninger, som behandles i medfør af samtykket. Som det fremgår ovenfor under afsnit 2.1, drejer det sig om optagelser af telefonsamtaler ved telefonisk kontakt til Rejsekort Kundecenter.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger til en anden dataansvarlig uden hindring.

8. Cookies

Vi indsamler personoplysninger om din brug af vores app i form af cookies.

 

9. Ret til at klage til Datatilsynet

Du kan klage over vores behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet.

Datatilsynet har følgende kontaktoplysninger:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35.
2500 Valby
Telefon: 33 19 32 00
Mail: dt@datatilsynet.dk
www.datatilsynet.dk

10. Ændring af denne privatlivspolitik

Vi gennemgår regelmæssigt denne privatlivspolitik for at holde den opdateret og i overensstemmelse med gældende principper og lovgivning. Privatlivspolitikken kan ændres uden varsel.

Du kan altid øverst i denne privatlivspolitik se, hvornår politikken sidst er opdateret eller ændret. Væsentlige ændringer af Privatlivspolitikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside www.rejsekort.dk sammen med en opdateret version af Privatlivspolitikken.