Rejsekort kundeundersøgelser 2015

5. jan 2016 kl. 12:00
Rejsekort A/S har i november 2015 i samarbejde med Bus & Tog gennemført de årlige kundeundersøgelser. Brugere af Rejsekort synes fortsat væsentligt bedre om Rejsekort end ikke-brugere, og knap 70 pct. af brugerne oplever, at Rejsekort har gjort det lettere at tage offentlig transport, hvilket er en pæn stigning fra sidste år.
Rejsekort A/S og Bus & Togs årlige kundeundersøgelser er gennemført dels blandt brugere af Rejsekort (defineret som personer, der rejser på Rejsekort mindst én gang i kvartalet), dels den del af befolkningen, der bruger offentlig transport.

Blandt rejsekortbrugerne er det fortsat fire ud af fem, der synes, at Rejsekort er en god idé. Antallet af brugere, der vurderer, at Rejsekort gør det lettere at bruge offentlig transport er steget fra 64 pct. i 2014 til 69 pct. i 2015. Missionen med Rejsekort var netop at gøre den offentlige transport nemmere at bruge for at tiltrække endnu flere kunder. Og det ser ud til, at det går den rigtige vej.

Der er i dag over 1,6 mio. aktive Rejsekort, en stigning på 750.000 kort i forhold til 2014. Blandt de mange nye brugere er også dem, der har valgt Rejsekort som erstatning for klippekortet, da det blev udfaset i Hovedstadsområdet med udgangen af juni 2015. Disse nye kunder, der primært rejser i Hovedstaden, er generelt mindre tilfredse med Rejsekort.

På trods af det er resultaterne i årets kundeundersøgelser på niveau med tidligere års – og på væsentlige områder er kunderne endda mere positivt stemt over for Rejsekort end før.

Én billet til alle rejser
I 2015-undersøgelsen er kunderne blevet spurgt om fordele og ulemper ved Rejsekort:

Brugerne af Rejsekort siger:

Blandt fordelene ved Rejsekort nævnes hyppigst: at slippe for at tælle zoner, kun at behøve én billet til alle sine rejser samt ikke at skulle have kontanter på sig til at købe billet. Blandt ulemper ved Rejsekort nævnes oftest, at man skal checke ud, at man skal checke ind igen ved skift af transportmiddel, og at man skal have kortet op af lommen for at checke ind og ud.

67 pct. af de adspurgte brugere benytter Rejsekort til alle deres rejser. Af de resterende 33 pct. angiver 44 pct. Rejsekort som den billettype, de primært benytter.

Flere har i det forgangne år prøvet at checke andre med ind på deres Rejsekort, og selv om det ikke opleves som helt enkelt, er der mange, der benytter sig af muligheden og angiver det som en fordel ved Rejsekort.

Blandt befolkningen generelt ses det, at:

Mere end 6 ud af 10 brugere af offentlig transport har et Rejsekort til deres rådighed.

I det forgangne år har en mindre andel af kunderne haft behov for at kontakte Rejsekort Kundecenter, der drives af trafikvirksomhederne. Rejsekort er i det hele taget blevet mere selvbetjent.

Brugere af Rejsekort synes fortsat væsentlig bedre om Rejsekort end ikke-brugere. Der er desuden fortsat en sammenhæng mellem de mindre tilfredse brugere og det at glemme check ud, ligesom de mindre tilfredse brugere i mindre omfang har tank-op-aftaler og – ikke overraskende – har en generelt mere negativ holdning til offentlig transport.

Rejsekort skal være endnu lettere at bruge
Trafikvirksomhederne bag Rejsekort, Bus&Tog og Rejsekort A/S har netop offentliggjort en handlingsplan for 2016 på rejsekort.dk, der blandt flere forbedringer af Rejsekort indeholder muligheden for at efterindmelde manglende check ud og aktiviteter, der skal medvirke til, at endnu flere får en tank-op-aftale.

– Med en million nye kunder det seneste år og en stigning i andelen af kunder, der synes at Rejsekort gør det lettere at bruge offentlig transport, har vi bevæget os den rigtige vej på kundefronten. I 2016 vil vi fortsat arbejde videre med tiltag, der skal gøre det endnu lettere at bruge Rejsekort på tværs af landsdele og trafikvirksomheder over hele landet. Det handler både om at udvikle ydelser, der endnu bedre imødekommer kundernes behov, men også om at få kunderne til at vælge dét, der gør livet som rejsekortbruger nemmere. Det kan være en type af Rejsekort, der giver adgang til selvbetjening på rejsekort.dk, men det kan også være en tank-op-aftale, der betyder, at man aldrig skal bekymre sig om at tanke penge på sit Rejsekort, udtaler Bjørn Wahlsten, administrerende direktør for Rejsekort A/S.

Om Rejsekort
Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets forskellige trafikselskaber og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra 2016 kommer busserne på Fyn med, og så er Rejsekort bredt ud i hele Danmark, undtagen Bornholm, på tværs af landsdele og trafikselskaber.

I 2015 rejste flere end 86 mio. kunder på Rejsekort. Der blev i 2015 omsat for mere end 2,5 mia. kr. på rejsekortrejser og enkeltbilletter solgt via rejsekortsystemet.

Af de mere end 1,9 mio. solgte Rejsekort er 88 pct. Rejsekort Personlig eller Rejsekort Flex.