Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE

Korrektioner til informationerne om rejsekort i DR Kontant’s udsendelse 12. marts 2015

19. mar 2015 kl. 11:34
DR Kontants udsendelse om Rejsekort indeholdt en række journalistiske stramninger, som hverken gav et sandfærdigt billede af funktionaliteten i Rejsekortsystemet eller trafikselskabernes takstsystemer, der ligger til grund for prissætningen af en rejse med Rejsekort.
Handlingsplan for bedre kundeoplevelse med Rejsekort
Trafikselskaberne og Rejsekort forelagde den 19. december 2014 en handlingsplan for bedre kundeoplevelse med Rejsekort på baggrund af en liste på 17 emner som Transportministeren fremsendte til trafikselskaberne og Rejsekort. Trafikselskaberne og Rejsekort arbejder intensivt på hurtigst muligt, at forbedre funktionaliteter og andre forhold som samlet vil gøre det lettere at bruge Rejsekort til kollektiv trafik i Danmark.

Se handlingsplanen her


Tilfredshed med Rejsekort
Forbrugerrådet TÆNK tilkendegav, at Rejsekort var en god idé for den kollektive trafik, men pegede på, med henvisning til at færre havde anbefalet Rejsekort til andre, at tilfredsheden med Rejsekort var faldende. Med 1,2 mio. Rejsekort solgt er det ikke overraskende, at der er færre at anbefale Rejsekort til i sin omgangskreds, men det er vigtigt at lige så mange kunder i 2014 som i 2013 ville anbefale Rejsekort til andre. Dette kom ikke frem i udsendelsen.

For Rejsekort er det fortsat positivt, at 2/3 dele af brugerne siger, at Rejsekort har gjort det lettere eller meget lettere at bruge kollektiv trafik. Der er samtidig fokus på de kunder, der ikke har oplevet dette.


Priser på rejser
DR Kontant havde på rejsekort.dk fundet en oversigt over rejser på tværs af takstgrænser, hvor Rejsekort var dyrere end billet, klippekort eller periodekort. DR Kontant tolkede fejlagtigt, at 80 procent af rejser på Rejsekort er dyrere end tilsvarende rejser på papirbilletter – en markant journalistisk stramning af prisoversigtens indhold. DR Kontant tog ikke højde for, hvor mange kunder der reelt rejser på de forskellige rejser, der er nævnt i oversigten i forhold til det samlede antal rejser i Danmark.

Det reelle billede er, at alle lokale rejser med Rejsekort er billigere end tilsvarende rejser på en kontantbillet. For takstgrænsekrydsende rejser, der er den mindste del af kollektiv trafik i Danmark, er billedet:



Forudsætningerne er, at det kun er kundetypen voksen og kun rejser på rabattrin 0, der sammenlignes med kontantbilletter.

Dvs. at de kunder, der tidligere brugte kontantbilletter, men som nu opnår rabat med Rejsekort, ikke er medtaget. Dette er m.a.o. en slags ”worst case” beregning.

Det reelle billede er således væsentligt anderledes end det blev fremlagt i Kontant.

Såfremt det samlede antal lokale rejser på Rejsekort og kontantbilletter medtages, bliver andelen af rejser, hvor rejsekort er dyrere, reduceret væsentligt i forhold til de 18 pct. Sandsynligvis vil det resultere i, at det kun er ganske få rejser på Rejsekort – under 5 pct. – der ville være dyrere end en kontantbillet.


Forlængelse af en rejse på periodekort
DR Kontant behandlede også muligheden for at forlænge en rejse på periodekort med Rejsekort nu, hvor man ikke længere kan købe papklippekort til at forlænge periodekortets ”zonerækkevidde”.

Trafikselskaberne anbefaler, som det også fremgår af rejsekort.dk, at kunderne ”forlænger” en rejse på periodekort med SMS-billetter, mobilklippekort eller tillægsbillet købt i billetautomat, på et salgssted eller hos buschaufføren.

Rejsekort A/S har overfor journalisten henvist til rejsekort.dk, hvor det netop beskrives.


Kortlæsere ved busstoppestederne
DR Kontant citerede trafikselskabet Movias svar til redaktionen om, at man ikke installerer kortlæsere ved alle stoppesteder, da det vurderes at omkostningerne hertil langt overstiger nytten heraf.


24 timers forsinkelse på bestilte tank-op
DR Kontant bragte et indslag om en kunde, som angiveligt havde tanket op på Lyngby station og ikke efterfølgende havde kunnet checke ind i en bus. Dette er en misforståelse, fordi en tank-op på stationer enten sker på en rejsekortautomat eller på et betjent salgssted (7-eleven), og beløbet dermed vil være overført til chippen på kundens Rejsekort med det samme.

DR Kontant bragte ikke den skriftlige forklaring, som Rejsekort A/S forinden havde sendt om baggrunden for den tid, der går fra tank-op foregår på nettet, og til den når ud til rejsekortudstyret på alle stationer og busser i Danmark for derfra at blive overført til kundens Rejsekort. Rejsekort informerer tydeligt kunden, når en tank-op bestilles, ligesom det beskrives i den bekræftelsesmail, der sendes til kunden efter tank-op.

Rejsekort anbefaler altid kunderne at oprette en tank-op-aftale, der automatisk overfører penge til kundens Rejsekort ved lav en saldo.


London
Der blev i udsendelsen henvist til Oyster Card, som efter det oplyste skulle være styret fri af en række af de nævnte udfordringer.

a) Problemer med manglende check-ud i busser er løst ved, at man ikke skal checke ud i busserne. Det blev i den sammenhæng ikke nævnt, at en busrejse med Oyster Card betales særskilt, og at prisen for en busrejse er fast, og betales ud over en eventuel over en eventuel pris på en togrejse i modsætning til i Danmark, hvor prisen for busrejsen hænger sammen med prisen for tog eller Metro.

b) Man kan som kunde i Oyster Card-systemet i London slet ikke hente en tank-op i en bus, og man skal, når man bestiller en tank-op, bestemme på hvilken station, den skal hentes. I rejsekortsystemet kan man hente en bestilt tank-op overalt i landet, hvor Rejsekort er i drift.

c) Brug af mobiltelefon og bankkort som Rejsekort er alternativer, der alene erstatter selve plastikkortet, mens alt det øvrige rejsekortudstyr og funktioner fortsat skal benyttes. Mobiltelefonen i eksemplet var en mobiltelefon med et indlejret bankkort ligesom journalisten rejse på et dansk bankkort. Rejsekort kan ligesom i London tilpasses til at anvende samme muligheder, men det er ikke gratis, og der er på denne baggrund ikke tale om, at Rejsekort er forældet og investeringerne spildt.


Konklusion
DR Kontants vinkel på Rejsekort var meget forudsigeligt kritisk, men desværre fejlbehæftet og på flere områder vildledende. Rejsekort lægger vægt på, altid at give kunderne retvisende information om priser og betingelser med Rejsekort, ligesom Rejsekort er underlagt en række strukturelle forhold fastsat af trafikvirksomhederne og Transportministeriet.