Rejsekort retter fejl i systemets back end-del

4. dec 2014 kl. 13:55
Rejsekort er blevet opmærksom på en fejl i systemets back end-del. Fejlen har betydet, at der har været tilfælde med identiske brugernavne, som har medført at en kunde har kunnet logge ind på en anden brugers konto på Selvbetjeningen på rejsekort.dk. Fejlen er nu rettet, og hverken kundernes CPR-numre eller betalingskortoplysninger har på noget tidspunkt været tilgængelige.
Rejsekort har i dag konstateret ”syv par”, hvor kunder med identiske navne også har valgt identiske brugernavne til selvbetjeningen på rejsekort.dk. Det betyder, at disse kunder potentielt har kunnet få adgang til Rejsekort-konti for kunder med samme brugernavn, oplyser rejsekortsystemets leverandør, Thales.

Forskellig brug af store og små bogstaver har fået rejsekortsystemet til at acceptere to ellers enslydende brugernavne. I dette tilfælde har en kunde på et tidspunkt bestilt en ny adgangskode til selvbetjeningen og er derved kommet ind på en anden kundes rejsekortkonto, fordi der ifm. bestillingen af kundens nye adgangskode ikke blev skelnet mellem store og små bogstaver.

Dette er en fejl, der ikke må kunne ske.

Det er alene oplysninger om kundernes rabattrin, kortsaldo og rejser, der er tilgængelige på Selvbetjeningen. Hverken CPR-numre eller betalingskortoplysninger gemmes på selvbetjeningen, og disse oplysninger har derfor ikke været tilgængelige for kunder, der ved en fejl måtte have logget ind på andre kunders Rejsekort-konti.

Rejsekort har nu rettet fejlen og omgående givet de berørte syv par nye brugernavne til selvbetjeningen for at hindre, at det skulle ske for dem.

– Vi beklager fejlen dybt. Det er alene rejsedata, der har været tilgængelige. Personfølsomme oplysninger såsom CPR-numre er registreret, som lovgivningen foreskriver, mens betalingskortoplysninger kun er registreret hos NETS. I øvrigt kan jeg fortælle, at vi fra september har gjort det muligt for kunderne at logge ind på selvbetjeningen med NemID, ligesom man gør det hos offentlige myndigheder eller på netbank. Dermed har vi øget sikkerheden yderligere, siger Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S.

Om Rejsekort
Rejsekort er et billetsystem baseret på et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets forskellige trafikselskaber, takstområder, billetsystemer og rabatordninger i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik.

Rejsekort A/S, der administrerer Rejsekort, har i 2014 omsat for over en 1,4 mia. kr., og der var pr. november 2014 solgt over 1.000.000 Rejsekort i Danmark. Der er foretaget 87 mio. rejser på Rejsekort, siden systemet blev taget i brug i 2011, hvoraf halvdelen, 44,6 mio. rejser, er gennemført de første 11 måneder i 2014.