De ældre elsker Rejsekortet

6. nov 2014 kl. 12:00
Det er ikke særlig nordjysk at bruge store og varme ord om ting og måske slet ikke om ting, der forbindes med den kollektive trafik.
En ny kundeundersøgelse foretaget af NT blandt Rejsekort brugere i Nordjylland får imidlertid NT’s direktør Jens Otto Størup til at konkludere lidt overdrevent – men helt bevidst:
”Der har været meget skriveri omkring Rejsekortet, som er blevet udråbt til det ene og det andet. Når vi spørger dem, som faktisk bruger Rejsekortet, hvordan de synes det går, ja så viser vores nyeste undersøgelse at tilfredsheden er vokset markant det seneste år. Det havde vi også forventet. Men, at gruppen 65+ skulle blive de mest tilfredse af alle, det ville jeg nok ikke have indgået et væddemål om i 2013, hvor vi fjernede klippekortet i Nordjylland”.

Tilbage i foråret 2013 erstattede Rejsekortet det gode gamle klippekort inden for den kollektive trafik i Nordjylland. Rejsekortet er et elektronisk ”smartcard”, som kunden tanker op på nettet eller ved hjælp af tank op aftaler, som vi kender det fra mobil verdenen. Når man rejser med bus og tog i Nordjylland checker man ind med Rejsekortet, når rejsen starter og ud, når rejsen slutter. Ud fra disse elektroniske stemplinger beregnes prisen på rejsen og pengene trækkes på kortet.

NTs nye kundeundersøgelse fra efteråret 2014 viser at andelen af tilfredse og meget tilfredse kunder er steget fra 70% (2013) til 85% (2014). Den største generelle tilfredshed er i 65+ gruppen, hvor 95% af de adspurgte var tilfredse eller meget tilfredse med Rejsekortet.

Billigere, mere og lettere med Rejsekortet
På flere andre områder viser den nye undersøgelse at udviklingen går den rigtige vej med Rejsekortet:
  • I 2014 mener 66,1% at Rejsekortet giver nogen eller meget billigere rejser. I 2013 var tallet 54,7%.
  • I 2014 siger 20,6% at de rejser mere nu end før de fik et Rejsekort. I 2013 var tallet 12,8 %.
  • I 2014 mener 68,3% at indførelsen af Rejsekortet har gjort det lettere at rejse. I 2013 var tallet 48,8%.
Jens Otto Størup kommenterer på den positive trend med følgende:
”I Nordjylland har vi valgt at udbrede Rejsekortet efter princippet om at jo mere man rejser, jo billigere bliver det. At indføre en mængderabat på rejser har været en nyskabelse i den kollektive trafik. Efter at have været i gang i godt 3 år med Rejsekortet, er vores konklusion, at princippet om ”jo mere, jo billigere”, ja det klinger helt godt heroppe og samtidig understøtter det vores vækststrategi omkring flere rejser.”

Tank op metoder giver bøvlet
Passageren kan fylde penge på Rejsekortet på forskellige måder. Den ene er at foretage en optankning med kreditkort på nettet. Den anden er at lave en automatisk tank op aftale, der fylder et beløb på kortet, når et bestemt saldo niveau er nået. De kunder som har en automatisk tank op aftale koblet på deres Rejsekort, er klart de mest tilfredse brugere. Omvendt er andelen af utilfredse kunder størst hos dem, der tanker op fra gang til gang på nettet.

Den tekniske løsning som ligger bag optankning på nettet er lavet således, at der kan gå op til 24 timer inden pengene er registreret på kortet. Det kræver planlægning og opfattes af mange som bøvlet. Jens Otto Størup kommenterer:
”Vi ved godt at optankning på nettet kan give problemer og derfor anbefaler vi også alle kunder at lave en automatisk tank op aftale, hvor man selv bestemmer optankningsbeløbet. Undersøgelsen viser, at vi skal blive ved med at gøre reklame for de automatiske tank op aftaler. Så kører det bare. ”

Se undersøgelsen her.