Brug af cookies på Rejsekort.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Når du fortsætter med at bruge rejsekort.dk, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om brugen af cookies her.

Check Udvej hjælp

Hvis du opdager, at du har glemt at checke ud, efter du er stået af bussen eller toget, kan du nu bruge Check Udvej. Så betaler du den rigtige pris for din rejse – og undgår at dit rejsekort bliver spærret. Se vores video om Check Udvej her.


Vær opmærksom på, at:
  • Check Udvej kun kan bruges på rejser foretaget med rejsekort personligt eller rejsekort flex. Du kan altså ikke indmelde rejser på rejsekort anonymt.
  • Oprettelse som bruger af Check Udvej kræver NemID til offentlige hjemmesider.
Følg anvisningerne på siden, så kan du nemt indmelde et glemt eller forhindret check ud.

1. Du har glemt eller er blevet forhindret i at checke ud

Opdager du, at du har glemt at checke ud, efter at du er stået af bussen eller toget, kan du indmelde et check ud på Check Udvej i op til 10 dage efter forglemmelsen. Det samme gælder, hvis du er forhindret i at checke ud på grund af en fejl på rejsekortudstyret. Du kan indmelde dit check ud, i op til 10-dage efter rejsen er foretaget.

Du kan ikke fortryde en indmelding, men du kan vælge at afvise en afgørelse.

2. Log ind med NemID for at komme i gang

Du skal logge på Check Udvej med NemID. NemID er en sikker måde at identificere dig på, så kun du kan indmelde check ud på et rejsekort, som du er indehaver af. Alle over 15 år med et dansk CPR-nummer kan bestille NemID.

3. Start med at indtaste kortnummeret på dit rejsekort

Indtast de 10 sidste cifre i kortnummeret, som du finder på forsiden af kortet. De første 6 cifre er allerede udfyldt.

4. Indtast den station/det stoppested, hvor din rejse sluttede.

Hvis du indmelder et check ud umiddelbart efter, du har rejst, kan vi bruge din GPS-position til at finde en station eller stoppesteder i nærheden af, hvor du befinder dig. Søg efter station/stoppested eller brug kortet til at vælge.

5. Indtast cirkatidspunktet for dit manglende check ud.

Du skal angive det tidspunkt, hvor din rejse sluttede – prøv at ramme så præcist som muligt for at få beregnet den korrekte pris for rejsen.

6. Vælg årsag til manglende check ud

Har du glemt at checke ud, skal du vælge 'Glemt' i dropdown-menuen.

Hvis udstyret var defekt eller ude af drift, skal du i stedet vælge 'Forhindret'.

7. Indmeld dit check ud

Vælg indmeld check ud, og vi behandler sagen hurtigst muligt. Du får svar pr. mail, når vi er klar med en afgørelse.

8. Vi beregner din rejses pris

Når vi finder din uafsluttede rejse med udgangspunkt i det check ud, du har indmeldt, kan vi beregne din rejsepris.

Vi beregner prisen for din rejse på baggrund af dit check ind, det indmeldte check ud, rejsens længde, rejsetiden og rabattrinnet på dit rejsekort. Efter samme principper som hvis du havde checket ud på en kortlæser.

9. Beløbet korriges

Du får en email, når vi er klar med en afgørelse.

I afgørelsen har vi beregnet en rejsepris, som du enten kan godkende eller afvise. Godkender du vores beregning, udlignes forskellen mellem forudbetalingen for din rejse og rejsens pris, næste gang du bruger dit rejsekort.

Afviser du beregningen, annulleres den, din rejse vil fortsat fremgå som uafsluttet og koste forudbetalingen. Du risikerer desuden at få en advarsel om manglende check ud.

Foretager du dig ikke noget, betragter vi efter 8 dage beregningen som godkendt.