Oprettelse af kundetype Handicap
Oprettelse
Det er en fordel at have dit MitID og CPR-nummer klar, så vi kan se, om du tidligere har haft et Rejsekort med handicaprabat. Hvis det er tilfældet, kan vi hurtigt videreføre din profil med lavere rejsepris i appen.
Hvis du ikke tidligere har rejst på kundetype Handicap, får du mulighed for at indsende en ansøgning til Rejsekort Kundecenter. Du skal i så fald sende dokumentation for at du er berettiget til at rejse med kundetype Handicap og dine oplysninger, så vi kan finde dig i vores systemer.
Når du vælger Handicap som kundetype i Rejsekort-appen, giver du Rejsekort & Rejseplan A/S lov til at behandle dit CPR-nummer. Vi gemmer ikke dit CPR-nummer, men bruger det kun til at tjekke, om du er berettiget til at rejse med kundetype Handicap. På den måde kan vi hurtigt og nemt registrere dig, uden at du behøver sende ekstra dokumentation.
Fordi det handler om helbredsoplysninger, beder vi dig også om at acceptere, at vi registrerer dig med kundetypen Handicap.
Sådan får du kundetype Handicap til en voksen:
- Download Rejsekort-appen og opret din profil.
- Tryk på de tre vandrette streger i øverste venstre hjørne og vælg Indstillinger.
- Vælg Skift kundetype og derefter Handicap.
Du får straks svar direkte i appen. Hvis vi ikke har brug for yderligere informationer, ændres din kundetype til Handicap, og vises øverst på appens startskærm ved dit navn med det samme. Det betyder, at du nu kan rejse til lavere pris.
Hvis vi har brug for flere informationer, vil du blive videreført til en ansøgningsformular med ganske få punkter. Den vigtige dokumentation vil fremgå af formularen.
Du kan forvente svar på ansøgningsformularen indenfor 10 hverdage.
Hvis du ikke har MitID, kan du læse mere under afsnittet Sådan får du kundetype Handicap uden MitID
Skal du oprette et barn i Rejsekort-appen med kundetype Handicap, så læs mere i afsnittet Sådan får dit barn kundetypen Handicap.
Du skal først oprette en app profil til dig selv på din egen telefon. Derefter skal du oprette barnet med profil i Rejsekort-appen på barnets telefon.
Du kan kun ansøge om kundetype Handicap til barn via en formular. Du skal være over 18 år og forældremyndighedsindehaver eller værge for barnet.
- For at ansøge om kundetype Handicap til et barn under 18 år, skal du kontakte Rejsekort Kundeservice på 70113333. De tilsender dig en ansøgningsformular, hvor du skal uploade dokumentation for barnets identitet og for at barnet er berettiget til at rejse med kundetype Handicap.
- Bekræft barnets identitet ved at uploade fx sundhedskort eller pas.
- Bekræft barnets handicap ved at uploade kopi af ledsage- eller medlemskort.
- Du skal angive dine egne og barnets oplysninger ligesom du oplyste dem i Rejsekort-appen. Det sikrer, at du er forældremyndighedsindehaver eller værge for barnet.
Husk at sætte flueben ved at du ansøger på vegne af et barn, inden du afslutter ansøgningen.
Når du har sendt ansøgningen, vil en medarbejder i Rejsekort Kundecenter behandle den manuelt og give dig besked via din email, når ansøgningen er færdigbehandlet og barnets kundetype Handicap er klar.
Vær opmærksom på, at det kan tage op til 10 hverdage, før du får svar.
Indtil da rejser barnet til børnepris med kundetype Barn eller til voksenpris med kundetype Ung, som barnet fik, da I oprettede barnets profil.
Når du udfylder ansøgningsformularen via appen med MitID, skal du indsende dokumentation for at du er berettiget til at rejse med kundetype Handicap.
Du skal uploade ét af følgende:
- Ledsagekort Danmark
- Medlemskort til Dansk Blindesamfund
- Kort eller dokumentation fra Synscenter Refsnæs
Hvis du ikke har MitID, eller hvis din MitID-validering i appen ikke er tilstrækkelig, skal du også uploade ekstra ID. Det kan f.eks. være:
- Sygesikringskort
- Kørekort
- Pas
Der er ikke nogen minimumsalder for at få kundetype Handicap på sin profil i Rejsekort som app.
Er du under 18 år og skal have kundetype Handicap så skal den forældremyndighedsindehaver eller værge, der har oprettet dig i Rejsekort-appen, ansøge på dine vegne.
Hvis du søger direkte fra appen, får du svar i appen med det samme om din ansøgning er godkendt eller om du skal søge via ansøgningsformular.
Du får besked lige efter du har sendt din ansøgning.
Har du udfyldt en ansøgningsformular, kan der gå op til 10 hverdage, før du får svar. Vi sender svaret til den e-mailadresse, du skrev i ansøgningsformularen.
Hvis Rejsekort-appen ikke kan finde dine oplysninger automatisk eller din MitID-validering er ikke tilstrækkelig, får du mulighed for at udfylde en ansøgningsformular i stedet.
I formularen skal du:
-
Vedhæfte dokumentation for at du er berettiget til at rejse med kundetype Handicap
-
Udfylde dine personlige oplysninger, så vi kan finde dig i vores system
Når du har sendt ansøgningen, vil en medarbejder i Rejsekort Kundecenter behandle den manuelt og give dig besked via email, når ansøgningen er færdigbehandlet og din kundetype Handicap er klar.
Vær opmærksom på, at det kan tage op til 10 hverdage, før du får svar. Indtil da rejser du til fuld pris med kundetype Voksen, som du fik, da du lavede din profil.
Hvis du ikke har MitID, kan du stadig få kundetypen Handicap i Rejsekort-appen ved at udfylde en ansøgningsformular. Du skal kontakte Rejsekort Kundeservice på 70113333 for at få adgang til ansøgningsformularen.
Husk at oprette en profil i appen, inden du udfylder formularen.
Sådan gør du:
- Download Rejsekort-appen til din telefon og opret en profil.
- Tryk på de tre vandrette streger i øverste venstre hjørne og vælg Indstillinger.
- Tryk på Skift Kundetype og vælg Handicap.
- Vælg derefter Ansøg uden MitID. Du bliver nu sendt videre til en ansøgningsformular.
- Klik på Fortsæt til ansøgning.
I formularen skal du:
- Uploade dokumentation for din identitet (f.eks. sygesikringskort eller kørekort)
- Uploade dokumentation for at du er berettiget til kundetype Handicap (Ledsagekort Danmark, medlemskort til Dansk Blindesamfund eller Kort til Synscenter Refnæs)
- Indtaste dine kontaktoplysninger (navn, e-mail og telefonnummer), som du har angivet i appen
En medarbejder i Rejsekort Kundecenter vil gennemgå din ansøgning og give dig besked via email, når din ansøgning er færdigbehandlet og din kundetype er ændret til Handicap.
Vær opmærksom på, at behandlingen kan tage op til 10 hverdage.
Indtil du får svar, rejser du med den kundetype, du fik i forhold til din alder, da du oprettede din profil i appen.