Gå til hovedindhold

På rejsen

Rejse

Dit barn bruger som udgangspunkt Rejsekort-appen på nøjagtig samme måde som en voksen. Gennemgå gerne disse trin sammen med barnet, så barnet er helt klar over, hvordan det gøres korrekt. Så er I sikret, at barnet har gyldig billet til sin rejse.

1. Start din rejse - check ind

Åbn Rejsekort-appen, så vises nærmeste station eller stoppested automatisk. Du skal være i nærheden af en station eller et stoppested for at kunne checke ind. Er du ikke det, så vil du få vist en fejlbesked, der forklarer problemet.

Du skal checke ind, før du stiger om bord på et transportmiddel. På den måde sikrer du, at din billet er gyldig.

Check ind ved at swipe til højre.

2. Check flere rejsende, cykel og hund ind

Du tilføjer flere rejsende (voksne og børn eller cykel og hund) ind på appen FØR du checker ind ved at swipe til højre. Husk, at du selv checket ind når du swiper til sidst, så tilføj kun alle de andre personer, cykel eller hund!

Klik på den blå cirkel i højre side over swipeknappen. Nu kan du vælge antal medrejsende, cykler eller hunde. Husk: du kan maksimalt tilføje 27 medrejsende personer udover dig selv.

Udfor den blå cirkel vil du nu kunne se antal tilføjede medrejsende i total af personer, cykler og hunde. Så snart du har swipet check ind, låser muligheden for at checke flere medrejsende ind og cirklen vises i grå.

3. Rejs og vis din billet

Nyd din tur uden bekymringer. Når kontrolløren kommer forbi, skal du bare trykke på "Vis billet", som står midt på skærmen, så din QR-kode kan scannes. Kontrolløren kan kræve, at du fremviser ID.

Kontrolløren kan også se evt. medrejsende du har tilføjet til din check ind.

Når du skifter transportmiddel, skal du ikke foretage dig noget i appen. Vent med at checke ud til din rejse er helt slut.

4. Stop din rejse - Check ud

Når du er helt færdig med din rejse, og du har forladt det sidste transportmiddel, skal du checke ud ved at swipe til venstre. Herefter klarer appen resten.

Glemmer du nogle gange at checke ud? Så har du mulighed for at få hjælp ved at aktivere Smart check ud. Læs mere om Smart check ud: På rejsen | rejsekort.dk

5. Efter din rejse

Rejsekort-appen beregner din rejsepris og fakturerer dine rejser en gang i døgnet. Faktura sendes på mail til den voksne, som står som betaler for dine rejser.

Billetprisen vil inkludere evt. flere rejsende, cykler og hunde. Prisen vil vises samlet for alle rejsende i total inklusive den betalende voksnes evt. rejser.

 

Eventuelle rabatter, barneter berettiget til, vil automatisk blive tilføjet fakturaen fra dag til dag.

Opkrævning af betaling: du betaler samlet én gang dagligt for de rejser, som I samlet har foretaget i løbet af dagen. Beløbet trækkes automatisk fra den betalingsmetode du har valgt at tilknytte i din (den voksnes) app.

Med Rejsekort-appen kan dit barn købe billetter til offentlig transport i hele Danmark hos de transportselskaber, der er tilknyttet Rejsekort-appen.

Dit barn kan desuden bruge appen udvalgte steder i Sverige (Malmö C St., Hyllie St., og Trianglen St.) samt på en enkelt busrute i Nordtyskland (Buslinje 110 Sønderborg-Flensborg).

Bemærk, at appen kan ikke anvendes på Bornholm hos BAT.

Ja, absolut. Dit barn kan checke både kammerater, søskende, sin cykel og hund ind på sit eget Rejsekort som app, ganske som du kan som voksen.

Bare husk, at der er en grænse på 28 andre rejsende, og hvis der skal en hund med, så kan barnet kun tage én cykel med samtidig.

 

Ligesom på en voksens profil tjekker barnet de ekstra rejsende ind ved at klikke på den blå cirkel over check-in linjen. Barnet skal IKKE regne sig selv med, da barnet ved at swipe ind, er registreret med sin egen billet.

Husk også, du under oprettelsen af barnets profil accepterer at betale for de rejser, barnet foretager. Det gælder også evt. medrejsende, cykler og hunde barnet tilføjer til en rejse.

Ja, det kan du. I din egen app kan du se de rejser barnet har foretaget og som du har betalt for. Du kan dog ikke se alle rejsedetaljer for barnets rejser. Dem kan du til gengæld se på barnets telefon. Senere i 2025 vil det være muligt at se alle rejsedetaljer på din egen telefon.

På din egen telefon finder du oplysninger om barnets rejser ved at klikke på menuen i øverste venstre hjørne i appen. Klik her på Rejsehistorik og gå på fanen Betalinger. Her kan du se alle gennemførte betalinger for både dine og barnets rejser. Betaling trækkes samlet 1 gang i døgnet. Du kan under hver betaling se, hvem der har rejst. Oplysningerne er tilgængelige i 36 måneder.

På barnets telefon skal du i menuen klikke på Rejsehistorik. Her vises rejsedetaljer, men ingen betalinger, da de hører under din profil. Senere i 2025 bliver det muligt for børn mellem 15-17 år at tilføje eget betalingskort og dermed se egne betalinger.

Du kan altid kontakte kundeservice, hvis du er i tvivl eller har indsigelser. Det kan du gøre direkte i appen fra både din og barnets telefon. Du kan også ringe til Rejsekort Kundecenter på telefon 70113333.

Ja, det gør du. 

Når dagens rejser gøres op (typisk midt om natten), vil du få tilsendt en kvittering på e-mail. På kvitteringen vil du se både barnets og dine egne rejser samlet i et totalbeløb Du vil altså ikke kunne se totalbeløbet for jeres rejser opdelt i barnets og dine rejser. 

Du kan fravælge at få tilsendt kvitteringer. Det gør du i menuen ved at klikke på Indstillinger og fanen Konto. Nede på siden kan du under Notifikationer fravælge Kvittering via e-mail. 

Check ind og ud

Hvis dit barn glemmer at checke ud, vil Rejsekort-appen minde om det eller automatisk checke barnet ud i løbet af den følgende nat.

Er prisen for barnets rejse forkert beregnet (ruten er for eksempel ikke korrekt lokaliseret), skal du hurtigst muligt kontakte Rejsekort Kundecenter. Det kan du gøre ved at ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Åbent alle hverdage 8-18, samt lørdage 10-15.
Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app.

Du kan også skrive til os via kontaktformularen i Rejsekort-appen under barnets rejse i rejsehistorikken. Du finder Rejsehistorik ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne i appen. 

Ønsker du hjælp til at huske barnet på at checke ud, så anbefaler vi, at I aktiverer Notifikationer og tilføjer "Smart Check ud".
 
Bemærk! Det er ikke muligt at benytte den eksisterende app Check Udvej til at indmelde manglende check ud i Rejsekort-appen. Check Udvej appen kan kun anvendes til Rejsekort som kort.
Hvad er Smart check ud?
Har barnet Smart check ud slået til, minder Rejsekort-appen barnet om, at barnet er stoppet med at bruge kollektiv transport, men har glemt at checke ud. Smart check ud sender en notifikation på barnets telefon inden for 10-30 minutter efter barnet er stået af sidste transportmiddel, så barnet kan vælge mellem at afslutte eller fortsætte sin rejse.
 
Hvis barnet ikke afslutter sin rejse manuelt, vil Smart check ud automatisk checke barnet ud. Smart check ud skal være slået til, inden barnet checker ind.
 
 
Hvordan slår jeg Smart check ud til på barnets telefon?

 

1. Aktivér Smart check ud i barnets Rejsekort-app før barnet rejser. Det gør I ved at klikke på barnets navn øverst til venstre, vælge Rejse øverst til højre og herefter aktivere Smart check ud.
2. Check ind ved at swipe til højre i appen.
3. Så snart appen opdager, at barnet ikke længere bruger kollektiv transport, giver appen barnet en notifikation.
4. Hvis barnet vil fortsætte sin rejse, kan barnet vælge  "Fortsæt rejsen" inden for 5 minutter efter, at barnet har modtaget notifikationen på sin telefon.
5. Hvis barnet ikke foretager sig noget, afslutter appen rejsen for barnet via Smart check ud.
 
 
Hvornår aktiveres Smart check ud?
Smart check ud aktiveres, når appen identificerer, at man ikke længere rejser med kollektiv transport. Den automatiske ud-checking, kan afbrydes manuelt, hvis man ønsker at fortsatte sin rejse (hvis man for eksempel venter på videre transport).
 
 
Har Smart check ud indflydelse på billetprisen?
Nej, Smart check ud påvirker ikke barnets billetpris.
Barnet skal checke ind, før barnet stiger ombord på transportmidlet. Checker barnet ind, efter rejsen med kollektiv transport er påbegyndt, har barnet ikke haft gyldig billet fra rejsens begyndelse. Det kan anses som misbrug og barnet kan risikere at modtage en afgift ved kontrol. 

Barnet skal ikke checke ind igen, når barnet skifter transportmiddel undervejs på sin rejse.

Barnet skal først checke ud, når rejsen er helt afsluttet, og barnet er steget af sidste transportmiddel på sin rejse.

Nej, når barnet har checket ud, så er barnets rejse afsluttet, og du bliver faktureret for barnets afsluttede rejse. Checker barnet ind igen, vil du blive faktureret for en ny rejse.

Barnets rejser bliver ikke sammenlagt som på Rejsekort som kort. Det betyder, at sammenkædede rejser på det fysiske rejsekort, også kaldet 'fortsat rejse' ikke findes i Rejsekort-appen. 

Kontrol på rejsen

Når I opretter barnets profil i Rejsekort-appen, bliver I bedt om at indtaste barnets fødselsdato. Det gør vi for at sikre, at barnet som rejsende registreres i den korrekte kategori:

  • Barn
  • Ung
  • Voksen
  • Pensionist

Det kan nemlig have betydning for eventuelle rabatter barnet kan optjene.

I forbindelse med kontrol af barnets billet i Rejsekort-appen, skal kontrolløren kunne se barnets navn, alder og fødselsdato. Kontrolløren kan bede om ID for at se bevis på barnets alder, hvis der opstår tvivl. Læs mere i vores privatlivspolitik:

Privatlivspolitik