Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Rejser

1. Start din rejse - check ind
Åbn Rejsekort som app, og nærmeste station eller stoppested vises automatisk. Du skal være i nærheden af en station eller et stoppested for at kunne checke ind, hvis du ikke er det, så vil du få vist en fejlbesked, som forklarer problemet.
Du skal checke ind, før du stiger om bord på et transportmiddel. På den måde sikrer du, at din billet er gyldig.
Check ind ved at swipe til højre.
 
2. Rejs og vis din billet
Nyd din tur uden bekymringer. Når kontrolløren kommer forbi, skal du blot trykke på "Vis billet", så din QR-kode kan scannes. Kontrolløren kan kræve, at du fremviser ID.
Når du skifter transportmiddel, skal du ikke foretage dig noget i appen. Vent med at checke ud til din rejse er helt slut.
 
3. Stop din rejse - Check ud
Når du er færdig med din rejse, og du har forladt det sidste transportmiddel, skal du checke ud ved at swipe til venstre. Herefter klarer appen resten.
Glemmer du nogle gange at checke ud? Så har du mulighed for at få hjælp ved at aktivere Smart check ud.
 
4. Efter din rejse
Rejsekort som app tager sig af beregning af din pris og afregner dine rejser en gang i døgnet.
Eventuelle rabatter, du er berettiget til, vil automatisk blive tilføjet din faktura fra dag til dag. Betaling sker fra dag til dag, hvor du betaler samlet én gang dagligt for de rejser, som du har foretaget i løbet af dagen.
Hvis du ikke kan checke ind og starte en rejse i Rejsekort som app, kan du forsøge dig med disse 5 gode råd:
1. Vent i 10-15 sekunder: Lad Rejsekort som app finde den nærmeste station. Det kan tage et øjeblik.
2. Tjek din placering: Sørg for, at din placering på Maps eller Google Maps er korrekt. Rejsekort som app skal vide, hvor du er for at kunne starte din tur.
3. Sørg for, at du har forbindelse til internettet: Sørg for, at du kan gå på internettet med Safari eller Chrome. Rejsekort som app har brug for internettet for at fungere korrekt.
4. Luk og åbn Rejsekort som app igen: Hvis du stadig har problemer, skal du lukke Rejsekort som app helt. Det kan du gøre ved at trykke på hjem-knappen og swipe Rejsekort som app op. Åbn derefter appen igen, og prøv at starte din tur.
5. Tjek din telefons kompatibilitet: Sørg for, at din telefon opfylder kravene til at bruge Rejsekort som app.
Du kan læse mere om kravene til din telefon under spørgsmålet "Hvad er kravene til min telefon, hvis jeg vil bruge Rejsekort som app?" på siden "Konto og opsætning".

Gå til siden Konto og opsætning

To typiske problemer i Rejsekort som app:
1. Netværksproblemer:
Sluk for WIFI, da nogle offentlige wifi-netværk ikke leverer internet, medmindre du logger ind (fx gratis wifi på togstationen eller i bussen).
Sørg for, at Rejsekort som app kan bruge dine mobildata.
Generelt er det god praksis at prøve at skifte mellem Wi-Fi og mobildata.
2. Lokationsproblemer:
Sørg for, at din telefons placeringstjenester er slået til.
På iPhone skal du kontrollere, om telefonens tid opdateres automatisk.
Hvis du bruger en Android-telefon, skal du følge de specifikke instruktioner for at løse lokationsproblemer.
Hvad er Smart check ud?
Hvis du har slået Smart check ud til, kan Rejsekort som app påminde dig, når du er stoppet med at bruge kollektiv transport, men har glemt at checke ud. Her vil Smart check ud sende en notifikation på din telefon inden for 10-30 minutter, så du kan vælge mellem at afslutte eller fortsætte din rejse. Hvis du glemmer at afslutte din rejse manuelt, vil Smart check ud automatisk checke dig ud. Smart check ud skal være slået til, inden du checker ind.
 
Hvordan slår jeg Smart check ud til?
1. Aktivér Smart check ud i Rejsekort som app. Det gør du ved at gå til Menu > Indstillinger > Rejse og aktivere Smart check ud. Du kan også trykke på det lille ikon lige over Check Ind.
2. Check ind ved at swipe til højre i appen.
3. Så snart appen opdager, at du ikke længere bruger kollektiv transport, giver appen dig en notifikation.
4. Hvis du vil fortsætte din rejse, kan du klikke på "fortsæt rejsen" inden for 5 minutter efter, at du har modtaget notifikationen på din telefon.
5. Hvis du ikke foretager dig noget, afslutter appen rejsen for dig via Smart check ud.
 
Hvornår udløses Smart check ud?
Smart check ud udløses, når appen identificerer, at du ikke længere rejser med kollektiv transport. Herefter igangsættes en automatisk udcheckingsproces, som du kan afbryde manuelt, hvis du fortsat er igang med at rejse.
 
Har Smart check ud indflydelse på billetprisen?
Smart check ud påvirker ikke din billetpris. Efter hver tur evaluerer systemet bag Rejsekort som app den rejste rute og beregner din pris.
Med Rejsekort som app kan du købe billetter til kollektiv transport i hele Danmark. Du kan desuden bruge appen udvalgte steder i Sverige (Malmö C St., Hyllie St., og Trianglen St.) samt på en enkelt busrute i Nordtyskland (Buslinje 110 Sønderborg-Flensborg). Appen kan ikke anvendes på Bornholm hos BAT.
Du skal checke ind, før du stiger ombord på transportmidlet. Hvis du checker ind, efter din rejse med kollektiv transport er påbegyndt, kan du risikere at modtage en kontrolafgift.
Du skal ikke checke ind igen, hvis du skifter transportmiddel undervejs på din rejse.
Du skal checke ud, når din rejse er helt afsluttet, og du er steget af transportmidlet.
Brug af mobildata:
Under en rejse sender og modtager Rejsekort som app ca. 1 MB data i timen.
 
Brug af batteri:
Rejsekort som app kræver adgang til dine placeringsdata under en rejse. Batteriforbruget for Rejsekort som app er målt på de forskellige telefonmodeller og operativsystemer. I gennemsnit bruger Rejsekort som app omkring 5% strøm i timen. Batteriet tømmes meget hurtigere, hvis der bruges andre apps/funktioner sammen med Rejsekort som app.
 
Bemærk venligst, at du er ansvarlig for at have en fungerende telefon (med batteri) under hele din rejse. Hvis din telefon er løbet tør for batteri, har du IKKE længere en gyldig billet.
I den første version af Rejsekort som app, er det kun muligt at checke dig selv ind. På et senere tidspunkt bliver det muligt at checke medrejsende ind.
Når du har checket ud, så er din rejse afsluttet, og du bliver faktureret for din afsluttede rejse. Hvis du checker ind igen, vil du blive faktureret for en ny rejse. Dine rejser bliver ikke sammenlagt som på Rejsekort som kort.
I tilfælde af, at telefonen lukker ned, så laver appen en backup af rejsen, og du skal blot åbne appen igen, så snart telefonen er startet op igen. Din rejse vil fortsat være aktiv i appen.

Hvis mobilforbindelsen bliver afbrudt under rejsen på grund af tekniske problemer, eller hvis appen ikke længere fungerer (hvis batteriet f.eks. løber tør for strøm, eller der sker et systemnedbrud), bliver du automatisk checket ud efter 15 minutter, og din rejse vil ikke længere være aktiv. Hvis problemet løses inden for 15 minutter (fx ved genstart af telefon), forbliver rejsen aktiv.

For at vi kan registrere din rejse med Rejsekort som app korrekt, skal du aktivere appens placerings- og lokaliseringstjenester.

 

Hvornår bruger vi din lokation?

  • Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen.
  • Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata.
  • Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen.
  • Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris.

Vi bruger udelukkende din lokation til at:

  • kortlægge de rejser, du gennemfører
  • dokumentere din rejse
  • beregne den korrekte pris for rejsen
  • påminde dig om manglende check ud
  • checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen)
  • sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned

 

Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?

Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:

  • billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes.
  • Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen.

Vi bestræber os på at levere den bedst mulige oplevelse, når du rejser med Rejsekort som app med kollektiv transport. Du kan læse mere om vores databehandling i vores privatlivspolitik her:

Gå til vores Privatlivspolitik 

Hvis du glemmer at checke ud, vil Rejsekort som app automatisk checke dig ud i løbet af natten.

Hvis prisen for din rejse er forkert, skal du hurtigst muligt kontakte Rejsekort Kundecenter. Det kan du gøre ved at ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app. Du kan også skrive til os via kontaktformularen i Rejsekort som app under din rejse i rejsehistorikken.

Hvis du vil undgå at glemme at checke ud, så anbefaler vi, at du aktiverer notifikationer og "Smart Check ud".
Bemærk! Det er ikke muligt at benytte den eksisterende app Check Udvej til at indmelde manglende check ud i Rejsekort som app. Check Udvej appen kan kun anvendes til Rejsekort som kort.
Du kan få hjælp af Rejsekort Kundecenter. Du kan kontakte Rejsekort Kundecenter på flere måder:

Har du brug for hjælp, kan du ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Tast først 3 for Rejsekort og dernæst 2 for Rejsekort som app.

Du kan også kontakte os via kontaktformularen i appen. Der er både en kontakformular under den enkelte rejse i rejsehistorikken og en kontaktformular under "Kontakt" i hovedmenuen.

Det er også muligt at benytte Kontaktformularen på hjemmesiden.

Skriver du til os, får du en kvittering på din henvendelse sendt til din mail med det samme. Vi bestræber os på at give dig svar indenfor 2 arbejdsdage.

På vores hjemmeside kan du også finde vejledninger, video-guides og svar på de oftest stillede spørgsmål.

Ja, du kan stadig bruge dit Rejsekort som kort.

Vær opmærksom på, at du i appen kun vil kunne se de rejser, som du har taget med Rejsekort som app. Tilsvarende kan du kun se dine rejser på Rejsekort som kort, når du logger på Selvbetjeningen. Mængderabat optjent på det ene registreres ikke på det andet.

Ja udover at du checker ind og ud på din telefon, er der følgende forskelle at huske på, når du rejser med Rejsekort som app:
1) Du skal checke ind, inden du stiger ombord på transportmidlet, og checke ud efter at du er steget af. Det er særligt vigtigt at huske i busserne, hvor forandringen er størst.
2) Du skal ikke checke ind på ny, når du skifter mellem transportmidler på samme rejse.
3) Du skal først checke ud, når din rejse er helt slut. Hvis du glemmer at checke ud, gør vi det for dig om natten.
4) Du skal ikke tanke dit Rejsekort op – alle dagens rejste rejser med Rejsekort som app opgøres og betales dagligt.
Du kan stadig bruge det fysiske Rejsekort som du plejer. Det nuværende Rejsekort som kort og validatorer (de blå punkter) består, indtil vi har lanceret løsninger, der kan erstatte det.
 
Rejsekort som app er et af de mest efterspurgte produkter fra vores kunder. Samtidig er det nuværende Rejsekort-system ved at have nået sin teknologiske levetid og skal med tiden udfases. Validatorerne er vedligeholdelseskrævende, og mange kunder synes, at det er besværligt og irriterende, at man skal huske at checke ind og ud med det fysiske kort - også når man skifter mellem transportmidler.
 
Vi ved, at der er kunder, som af forskellige årsager ikke ønsker eller har mulighed for at bruge en app, og til dem er vi i fuld gang med at udvikle en alternativ løsning. Der vil komme en løsning med kort og en form for udstyr, som det kendes fra det nuværende Rejsekort.
 
Du får besked i god tid inden, at der sker en forandring med det fysiske Rejsekort.
Det nuværende Rejsekort-system er ved at have nået sin teknologiske levetid og skal med tiden udfases. For at kunne bruge kreditkort eller telefonens NFC-chip i forbindelse med check ind vil det kræve en betydelig videreudvikling af systemet. Vi har derfor vurderet, at gevinsterne for kunderne ikke står mål med den investering i kroner og tid, som det vil kræve at gennemføre den opgradering.
 
Løsninger, som man kender fra bl.a. London, kræver fysisk udstyr, hvor den rejsende checker ind med sit kreditkort. Der findes ikke andre landsdækkende løsninger på tværs af alle transportmidler udelukkende baseret på kreditkort. Vores opgave er at dække hele Danmark på tværs af bus, tog, metro og letbane, som vi indtil nu har løst med det eksisterende Rejsekort.

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter