Rejsekort & Rejseplan A/S indgår aftale om Rejsekort på mobilen

6. dec 2023 kl. 06:00
Rejsekort & Rejseplan A/S har underskrevet kontrakt om udvikling af Rejsekort som en app. I løbet af 2024 vil de første rejsende kunne checke ind og ud på Rejsekort via en app på mobilen.

Det har længe været et stort ønske blandt mange rejsende at kunne bruge Rejsekort på mobilen. Det bliver nu muligt. Selskabet bag Rejsekort har indgået en aftale med en leverandør om at udvikle et Rejsekort som en app-løsning.

Med Rejsekort på app skal de rejsende checke ind via appen, inden de påbegynder rejsen, og checke ud, når rejsen er afsluttet. De rejsende behøver ikke længere at foretage et ekstra check ind, når der skiftes mellem transportmidler på en rejse. Samtidig vil de rejsende blive hjulpet til at huske check ud ved at modtage en notifikation på telefonen.

”I vores kundeundersøgelser har det fysiske check ind og check ud været fremhævet som nogle af de største ulemper ved det nuværende Rejsekort. Det løser vi nu med en check ind og -ud-løsning på mobilen,” fortæller Kasper A. Schmidt, adm. direktør i Rejsekort & Rejseplan A/S.

En velafprøvet løsning

De leverandører, som har været med i udbuddet om at levere en Rejsekort-app, har løsninger, som er i drift i Europa:

”Det har været en prioritet at vælge en velafprøvet løsning, der er enkel og nem for de rejsende at anvende, så vi hurtigt kan levere Rejsekort-appen til gavn for de rejsende i kollektiv transport,” understreger Kasper A. Schmidt.

Leverandøren FAIRTIQ fra Schweiz har leveret tilbuddet med det bedste forhold mellem kvalitet, pris og tidsplan og er derfor valgt som leverandør.

Rejsekort på mobilen er efterspurgt af de rejsende

Rejsekort & Rejseplan A/S’ kundeundersøgelse fra 2023 viser, at to ud af tre rejsende i den kollektive transport ønsker Rejsekort på deres mobiltelefon, og da Rejsekort & Rejseplan A/S pilottestede en Rejsekort-app i Nordjylland i efteråret 2022, var tilfredsheden blandt de rejsende meget høj, fortæller Kasper A. Schmidt:

”De rejsende var glade for flere ting i test-appen, blandt andet en huske-notifikation til check ud, og at man ikke behøvede checke ind igen undervejs, når man skiftede transportmiddel undervejs på rejsen. Pilottesten i Nordjylland viste også en høj nøjagtighed i rejsehistorikken, så de rejsende blev afregnet korrekt pris for den gennemførte rejse.”

Fakta om Rejsekort-app

• Hen over sommeren 2023 blev der gennemført et miniudbud på selskabets rammeaftale med det formål at anskaffe et app-baseret Rejsekort.
  • Fire leverandører har deltaget i udbudsprocessen, herunder en indledende markedsdialog og høring af kravspecifikation. Valget faldt på FAIRTIQ efter en omhyggelig vurdering ud fra objektive kriterier om kvalitet, pris og tidsplan.
  • I løbet af 2024 vil de første rejsende kunne bruge Rejsekort på mobilen, mens det fortsat vil være muligt at benytte det eksisterende Rejsekort.
  • Prisen for en rejse med Rejsekort-app betales efter endt rejse, som det kendes fra det nuværende Rejsekort.

Om Rejsekort & Rejseplan A/S

• Rejsekort & Rejseplan A/S ejes af DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet I/S, Midttrafik, Sydtrafik, Nordjyllands Trafikselskab, FynBus og BAT og står for udvikling og drift af produkterne Rejsekort, Rejseplanen, RejseBillet og nu også snart en Rejsekort-app.
  • I 2022 blev Rejsekort anvendt som betaling på mere end 167 mio. rejser med bus, tog, metro og letbane på tværs af landet, mens der dagligt var 1,4 millioner rejsesøgninger på Rejseplanen.

Vil du vide mere?

Pressehenvendelser kan rettes til Rejsekort & Rejseplan A/S på telefonnummer: +45 22 20 11 74 eller mail: presse@rejsekort.dk