Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE

Nu er vi klar til at afprøve en digital Rejsekort testløsning i Nordjylland

16. aug 2022 kl. 08:18
Rejsekort & Rejseplan A/S og Nordjyllands Trafikselskab (NT) søger i øjeblikket testkunder, som vil være med til at afprøve en digital Rejsekort testløsning i den kollektive trafik i Nordjylland fra august til november i år.

Hvis du bor i Nordjylland og rejser med kollektiv trafik, kan du blive testkunde af en digital Rejsekort testløsning. Testen skal køre fra august til november, og Rejsekort & Rejseplan A/S og NT er klar til at rekruttere testkunder fra den 16. august, når testløsningen går i luften. Nordjyderne får således mulighed for at tage et skridt ind i fremtiden, når testkunderne i kollektiv trafik skal swipe ind og ud af NT’s tog og busser via en app i stedet for at bruge Rejsekort.

   

Det er en spændende tid, vi bevæger os ind i, når vi for første gang i kollektiv trafiks historie skal teste en fuld digital løsning til at swipe ind og ud af busser og tog. Det er vigtigt, at vi får afdækket, om en fuld digital løsning er i stand til at håndtere de behov og problemstillinger, vi har erfaringer med i dag i regi af Rejsekort-systemet,” siger Kasper A. Schmidt, CEO for Rejsekort & Rejseplan A/S.

  

En schweizisk gennemprøvet app

Leverandøren af den digitale testløsning, som nordjyderne skal teste, hedder FAIRTIQ. FAIRTIQ har en gennemprøvet app-baseret platform, som er udbredt i Schweiz, Tyskland og andre europæiske lande. 

  

Vi skal i gang med den første større brugertest af, hvordan en mobilitetstjeneste i Danmark kan se ud i fremtiden, når vi tester et ”digitalt Rejsekort” i form af en app. Testen er geografisk og tidsmæssigt afgrænset, og vores fokus er på at lære mest muligt, så vi er i stand til at stille de rigtige krav til den fremtidige trafikinformations- og mobilitetstjeneste,” siger Kasper A. Schmidt.

  

Testperioden starter tirsdag den 16. august og løber til den 30. november. Målgruppen er nordjyder i kollektiv trafik mellem 16 og 66 år. Fokus er på at undersøge, hvordan appen fungerer for testkunderne, og om en digital løsning kan håndtere den måde, den kollektive trafik i Danmark er organiseret på med zonestruktur, rabatordninger, transportformer mm. Når du melder dig som testkunde, er det derfor afgørende for Rejsekort & Rejseplan A/S og NT, at du deltager i de spørgeundersøgelser, som bliver udsendt under og efter testen.

  

Alle testdeltagere får 40 % rabat på rejsersvarende til det højeste rabattrin på Rejsekort

Vi er meget spændte på at komme i gang med at teste den digitale Rejsekort-løsning. Vi håber selvfølgelig, at mange af vores kunder vil være med på denne spændende rejse, og vi glæder os til at afprøve den digitale Rejsekort testløsning. Som tak for hjælpen får alle testkunder 40 % rabat på deres rejser med NT, når de benytter den digitale Rejsekort testløsning,” siger Mette Henriksen, Chef for Kunder & Salg hos NT.

 

  

Sådan bliver du testkunde på den digitale Rejsekort testløsning i Nordjylland

 

  • Er du bosat i Nordjylland, er mellem 16 og 66 år, og rejser med kollektiv trafik i Nordjylland, kan du deltage i forsøget fra august til november. 
  • I dag rejser du med almindelige billetter, på Rejsekort Personligt eller Rejsekort Flex. Testen omfatter i første omgang ikke Rejsekort Pendler eller Ungdomskort.

  • Som testkunde får du 40 % rabat på alle rejser, hvilket svarer til højeste rabattrin på Rejsekort, i NTs busser og i Nordjyske Jernbaner (Testen omfatter IKKE DSB og Arriva tog). Hertil kommer naturligvis de 20 % rabat, som Rejsekortkunder automatisk får uden for myldretiden.

  • Du skal tilmelde dig på www.rejsekort.dk/digitaltest allerede nu.

  • Testen omfatter max 2.000 kunder, så du skal skynde dig at tilmelde dig som testkunde. Følg medwww.nordjyllandstrafikselskab.dk samt på NTs Facebook.

 

Tekstfelt

Har du Rejsekort, skal du ikke bruge det i testperioden, mens du bruger den digitale Rejsekort testløsning. Rejsekort & Rejseplan A/S sørger for, at alle testkunder med Rejsekort kommer tilbage til deres optjente rabattrin på deres Rejsekort, efter testperioden er overstået.

 

 

Kontaktperson hos Rejsekort & Rejseplan A/S:

Jens Willars, Kundedirektør

Tlf.: +45 60 29 23 55

 

Kontaktperson hos Nordjyllands Trafikselskab (NT):

Mette Henriksen, Chef for kunder & salg

Mail: mh@NTmail.dk

Tlf.: +45 20 93 68 86 

 

Kontaktperson hos FAIRTIQ: 

Simonas Kuksas, Business Development Lead Nordics

Tel.: +49 176 42055457

 

 

Om Rejsekort & Rejseplan A/S

Rejsekort & Rejseplan A/S står bag produkterne Rejseplanen og Rejsekort. Rejseplanen er den digitale hub i kollektiv trafik, som samler al data og viser køreplaner, realtid og priser for alle rejser i den kollektive trafik. Rejseplanens egne apps og site har over 35 mio. rejseopslag om måneden og vores API bruges af mere end 500 virksomheder og udviklere.

Rejsekort binder alle landsdele og trafikvirksomheder sammen i ét fælles system, der fungerer som både billet og betalingsmiddel. 

Rejsekort & Rejseplan A/S er ejet af DSB, Movia, Metroselskabet, Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik, Sydtrafik, FynBus og BAT.

 

Om FAIRTIQ

FAIRTIQ-appen kan allerede bruges i mange regioner i Europa takket være den unikke tilgang, hvor man ikke behøver at downloade en ny app og registrere sig igen, hver gang man ønsker at benytte offentlig transport i en ny region. Indtil videre kan FAIRTIQ allerede bruges problemfrit i hele det offentlige transportnet i Schweiz, herunder alle offentlige jernbane-, bus-, sporvogns-, metro- og bådforbindelser. Dette er ikke kun muligt med selve FAIRTIQ-appen, men også med en række andre apps, der anvender FAIRTIQ's SDK (f.eks. SBB Mobile-App og ZVV-appen). Desuden kan FAIRTIQ-appen bruges i store dele af Tyskland og i Østrig (transportforbundet i Vorarlberg og Linz), Frankrig (SNCF TER-regionaltog i regionerne Nouvelle-Aquitaine og Occitanie) og Liechtenstein. Andre regioner i Tyskland og Østrig (partnerskab med ÖBB) vil snart være tilgængelige. For at støtte udviklingen af løsningen og dens funktioner (f.eks. metro, rejser mellem regioner, analyse af kortindehavere osv.) er der iværksat flere pilotprojekter. Mere end 65.000.000 rejser er foretaget med FAIRTIQ-teknologien. FAIRTIQ er blevet markedsleder inden for mobile check-in/check-out-løsninger og er ved at ekspandere til nye markeder i og uden for Europa.