Brug af cookies på Rejsekort.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Når du fortsætter med at bruge rejsekort.dk, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om brugen af cookies her.

Opdatering af rejsekortsystemet

Selvbetjeningen her på rejsekort.dk er lukket fra fredag 31. marts kl. 18:00 til lørdag 1. april kl. 11:00. Det skyldes en opdatering af rejsekortsystemet.
Mens selvbetjeningen er lukket, kan du hverken tanke op, se dine rejser, bestille eller spærre rejsekort via rejsekort.dk.

I samme tidsrum kan du opleve kortvarige udfald af udstyret på stationerne i forbindelse med, at det bliver opdateret. På stationer med flere check ind- og check ud-kortlæsere vil der dog være udstyr i drift gennem hele perioden.


Brug for at tanke op – sådan gør du

  • Tank-op-aftale: Har du en tank-op-aftale, er den ikke berørt af opdateringen. Du kan derfor sagtens bruge dit rejsekort til rejser i weekenden.
  • På selvbetjeningen på rejsekort.dk: Fordi du ikke kan tanke op via selvbetjeningen fra fredag kl. 18:00 til lørdag kl. 11:00 anbefaler vi, at du tanker op her i god tid inden – det vil sige inden torsdag 30. marts kl. 16:00. Tank op, så du har penge nok på dit rejsekort til alle weekendens rejser med bus, tog og metro.
  • På rejsekortautomater: Rejsekortautomater på stationerne kan bruges, mens opdateringen foregår. Men de skal opdateres ligesom det øvrige udstyr på stationerne. Du kan derfor opleve, at en automat er midlertidigt ude af drift. Sker det, så brug om muligt en anden automat på stationen eller køb en anden rejsehjemmel.
  • På betjente salgssteder: Du vil hverken kunne tanke op eller få andre former for service på salgs-steder fra fredag 31. marts kl. 18.00 til lørdag 1. april kl. 11.00.

Spær rejsekort – sådan gør du

  • Har du brug for at spærre dit rejsekort under opdateringen, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33.

Se dine rejser – sådan gør du

  • Under opdateringen har du ikke adgang til at se dine rejser på selvbetjeningen. Du kan dog altid se dine seneste fem rejser på en rejsekortautomat på en station.

    Har du rejst under opdateringen kan du finde rejserne under ’Mine rejser’, når selvbetjeningen åbner igen lørdag 1. april kl. 11:00.

Bestilling af rejsekort – sådan gør du

  • Mens opdateringen foregår, er det ikke muligt at bestille rejsekort via selvbetjeningen på rejse-kort.dk.

    Har du bestilt et rejsekort op til weekenden 31. marts-1. april, vil du opleve, at det bliver leveret med 1-2 dages forsinkelse i forhold til den lovede leveringstid på 3-5 hverdage.

Check ind og check ud i busserne – sådan gør du

  • Opdateringen påvirker ikke kortlæserne i busser. Under opdateringen kan du derfor checke ind og ud i busser helt, som du plejer.

    Men: Har du tanket dit rejsekort op via selvbetjeningen fredag 31. marts, vil du først kunne hente din tank-op i busser fra søndag 2. april kl. 05:00. Vi anbefaler derfor, at du tanker op i god tid, dvs. inden torsdag 30. marts kl. 16.00.

Check ind og check ud på stationer På stationerne kan du fra fredag 31. marts kl. 18.00 til lørdag 1. april kl. 11.00 opleve kortvarige udfald af kortlæsere og rejsekortautomater. Det gælder fjern- og regionaltog-, S-tog-, metro- og lokalbanestationer. Udfaldene skyldes, at udstyret på stationerne er ved at blive opdateret. Opdateringen varer højst 10-15 minutter.


Check ind på en station – sådan gør du

  • På stationerne opdateres rejsekortudstyret i grupper, og det betyder, at dele af udstyret på skift vil være ude af drift i en kort periode på højst 10-15 minutter, mens det opdateres. På stationer med flere check ind- og check ud-kortlæsere er der dog udstyr i drift gennem hele perioden.

    På lokalbanestationer med kun en enkelt check ind- og check ud-kortlæser kan du opleve, at alt rejsekortudstyret er nede, og du kan få problemer med at checke ind eller ud.

    Du skal altid forsøge at checke ind ved påstigning. Hvis check ind ikke er muligt, betragtes et gyldigt rejsekort som gyldig rejsehjemmel. Har du som rejsekortkunde købt alternativ billet, så gem denne og kontakt efterfølgende Rejsekort Kundecenter for at høre, om du er berettiget til at få refunderet forskellen mellem billetprisen og prisen for rejsen med rejsekort.

Check ud på en station – sådan gør du

  • Når du ankommer til din slutdestination, skal du checke ud helt, som du plejer. Hvis en kortlæser eller rejsekortautomat er ude af drift, skal du bruge en anden kortlæser eller rejsekortautomat på stationen. Er alt rejsekortudstyr på stedet ude af drift, skal du henvende dig til Rejsekort Kundecenter, som vil undersøge sagen og eventuelt tilbagebetale en meromkostning, hvis din rejse har kostet mere end forudbetalingen.