Rejsekort udskriver idékonkurrence om App til at indmelde glemt check ud

02. feb. 2015 kl. 10:00
Rejsekort A/S afholder en idékonkurrence om en App, der skal give rejsekort-brugere mulighed for at indmelde et glemt check ud.
Brugerne af rejsekort glemmer at checke ud i 1,5 procent af alle rejser med rejsekort. For korte rejser betyder det, at brugeren betaler en merpris for rejsen. For lange rejser kan det – hvis det sker gentagne gange – betyde, at brugeren risikerer at få spærret sit rejsekort. Derfor udskriver Rejsekort A/S nu en idékonkurrence om et koncept for en App, som gør det muligt at indmelde et glemt check ud. Hvis kunden har rejst for mindre end forudbetalingen, skal tilbagebetalingen, minus et gebyr, overføres til kundens NemKonto. For rejser, der har kostet mere end forudbetalingen, skal kunden have mulighed for at betale differencen, plus et gebyr, og vil dermed undgå at få spærret sit rejsekort.

”Formålet med App’en er at hjælpe rejsekort-brugere, der indimellem glemmer at checke ud, og dermed forhindre, at deres rejsekort bliver spærret. Men App’en skal ikke vænne brugerne til ikke at checke ud. Derfor vil der blive sat en grænse for, hvor mange gange om året man kan indmelde et glemt check ud,” siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S.

Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på, at App’en er brugervenlig og minimerer muligheden for misforståelser. Desuden skal den nemt kunne implementeres på forskellige platforme og tilgodese både erfarne og uerfarne it-brugere.

Dommerkomiteen består af en bruger, Lisa Sonesson samt kommunikationsmedarbejder Charlotte Balle fra Forbrugerrådet Tænk, systemingeniør Casper Bang, bestyrelsesformand Tim Frank Andersen fra In2media, salgsdirektør Christian Linnelyst fra DSB, direktør Christina Hvid fra Rejseplanen A/S og administrerende direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S.

Fristen for at deltage i idékonkurrencen er 10. marts kl. 12. De indkomne forslag vil blive bedømt ud fra kriterierne brugervenlighed og realiserbarhed, og der vil blive uddelt præmier til de tre bedste forslag. Se konkurrencevilkår her.

Fakta: Om rejsekort
Rejsekort A/S har udstedt i alt 1.076.190 rejsekort, og danskerne har brugt deres rejsekort til i alt 95,7 millioner rejser, siden det blev indført. I alt 405.489 rejsekort har tilknyttet en automatisk tank-op-aftale, som sikrer brugerne, at der er penge nok på kortet til deres rejser. I 98,5 procent af alle rejser med rejsekort checker passagererne korrekt ud. Den samlede omsætning for rejsekort er i alt 3,19 milliarder kroner.
  • Handlingsplan 2019 forsat fokus på bedre kundeoplevelser med rejsekort og med den nye rejsekort.dk også fokus på øget selvbetjening.

• Ny undersøgelse af borgernes tilfredshed med rejsekort viser, at Rejsekorts popularitet stiger støt. Mere end fire ud af fem rejsekortkunder mener, at rejsekort er en god ide, og tre ud af fire synes, at rejsekort gør det lettere at være kunde i den kollektive transport.

• Rejsekorts handlingsplan for 2018 er på plads, og den afspejler, at danskerne har vænnet sig til at bruge den elektroniske billet. Det kommende år sættes derfor fokus på at udvide eksisterende tilbud, så end-nu flere brugere kan betjene sig selv på nettet og via mobilen.

• Bestyrelsen i Rejsekort A/S har ansat Claus Rehfeld Moshøj som ny administrerende direktør i Rejsekort A/S, der driver og videreudvikler rejsekortsystemet på vegne af trafikvirksomhederne i Danmark.