Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Hvem skal rejse?

person Voksne

Du kan både få tidsrabat og mængderabat som ’Voksen’. Er du mellem 16-25 år, kan du rejse som 'Ung' – ofte til en lavere pris end som 'Voksen'.  

 Læs mere om Ung 

Brug Rejseplanen til at se dine priser og rabatter, inden du rejser. Her kan du også tjekke, hvilken type af kort eller billet, der bedst kan betale sig på din rejse. Vær opmærksom på, at Rejsekort er billigere end en enkeltbillet, uanset hvor i landet du rejser.

 Gå til rejseplanen.dk

barn Børn

Et ’Barn’ rejser ikke bare til halv pris i forhold til en 'Voksen', men betaler også kun det halve i forudbetaling på sine rejser.

Vil du kende prisen på en rejse, inden dit barn skal afsted, kan du slå den op på rejseplanen.dk. Husk at vælge kundetypen ’Barn’ for at se prisen.

 Gå til rejseplanen.dk.

Kontrolpersonale kan i kontrolsituation bede om dokumentation for, at barnet er berettiget til at rejse på kundetype ’Barn’. Dokumentationen kan være fx sundhedskort eller pas.

Fra ’Barn’ til ’Ung’
Når dit barn fylder 16 år, skal kundetypen på barnets Rejsekort ændres til ’Ung’ eller 'Voksen'. Vi sender en mail, når det er tid til at ændre kundetypen. Når kundetypen skal ændres, kan I ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Vi vil herefter ændre kundetypen.


Når ændringen er bestilt, kan der gå op til 5 timer, før den kan overføres til kortet på en station. Og op til 24 timer i en bus. Overførslen sker, når der bliver rejst på kortet.

ung Unge

Som ung kan du købe et Ungdomskort eller få indstillet dit Rejsekort til 'Ung'. Du kan ofte med fordel gøre begge dele.

Rejsekort Ung

Du kan indstille dit Rejsekort Personligt til ”Ung” hvis du opfylder et af følgende krav:

  • Mellem 16 og 25 år
  • Har et Ungdomskort
  • Er tilmeldt en SU-berettiget uddannelse og kunne vise studiekort på dine rejser

Du kan få indstillet dit Rejsekort Personligt til kundetype 'Ung' ved at kontakte Rejsekort Kundecenter på telefon 70 11 33 33 eller på et salgssted.

→ Find salgssted her.

Som 'Ung' får du tidsrabat på 20%, når du rejser med tog mellem regionale takstområder. Du kan blive afkrævet dokumentation for kundetypen, når du rejser. Vær opmærksom på, at der ikke er særlig ung rabat ved lokale rejser som f.eks. på Sjælland.

→ Læs mere om tidsrabat her

Ungdomskort

Ungdomskort er for dig, der er mellem 16-19 år eller indskrevet på en SU-berettiget uddannelse, og vil rejse frit mellem dit hjem og dit uddannelsessted.

Du kan bestille et ungdomskort via Ungdomskort

→ Gå til ungdomskort.dk

Check priser på Ungdomskort og på rejser med Rejsekort
Rejsekort er ikke nødvendigvis den billigste
løsning for dig. Brug rejseplanen til at se dine priser og rabatter, og til at tjekke, hvilken type af kort eller billet der bedst kan betale sig på din rejse.

→ Se priser på Ungdomskort her.

→ Gå til rejseplanen.dk

pensionist Pensionister

Er du fyldt 67 år, skal du have et Rejsekort Personligt for at rejse som kundetypen 'Pensionist' til en lavere pris.

Vær opmærksom på at aldersgrænsen stiger til 67 år per 1. juli 2022,

 Læs mere om ændring af aldersgrænsen for Pensionister her.

Som pensionist får du tidsrabat på 20%, når du rejser med tog mellem regionale takstområder. Det gælder ikke på rejser over Storebælt.

 Læs mere om tidsrabat her

Hvis du rejser i DOT’s område (Sjælland, Lolland, Falster og Møn), får du 25% rabat på alle enkeltrejser, og yderligere 20% på rejser udenfor myldretiden, når du rejser på et Rejsekort med kundetypen ’Pensionist’.

Hvis du er førtidspensionist, skal du anvende følgende bestillingsformular. Du kan også kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33, hvor vi sidder klar til at hjælpe dig. Rejsekort Kundecenter har åbningstiderne på alle hverdage fra kl. 8-18 og lørdage fra kl. 10-15.

→ Gå til bestillingsformular. 

Du kan også få hjælp på vores udvalgte salgssteder, som tilbyder denne service. Du kan se oversigt over vores salgssteder på .

→ Find dit salgssted her.

For at vi kan ændre kundetypen, skal du kunne dokumentere, at du er førtidspensionist. Du skal medbringe dokumentation, der er max et år gammel.

Dokumentation er én af følgende:

  • Seneste årsbrev (Udsendes årligt)
  • Seneste udbetalingsmeddelelse (Udstedes månedligt)
  • Udfyldt blanket fra kommunen hvoraf navn, CPR-nummer og kommunens stempel fremgår
  • DSB Legitimationskort

Udbetalingsbrevet eller udbetalingsmeddelelsen kan vises elektronisk eller som udskrift, hvis den fx kun er udsendt elektronisk. I så fald skal du samtidig vise legitimation med CPR-nummer.

Brug Rejseplanen
Rejsekort er ikke nødvendigvis den billigste løsning for dig. Brug rejseplanen til at se dine priser og rabatter, og til at finde ud af, hvilken type af kort eller billet, der bedst kan betale sig på din rejse.

→ Gå til rejseplanen.dk

kontakt Hunde og cykler

Du tager din hund eller cykel med på dit Rejsekort ved at checke dem ind på dit Rejsekort. Vær opmærksom på at du nogle steder må have en mindre hund eller din cykel med gratis. Til rejser med DSB fjern- og regionaltog skal du købe en cykelpladsbillet.

Se, hvad der gælder, der hvor du skal rejse.

Separat Rejsekort til hunden eller cyklen

Har du ofte din hund eller din cykel med, hvor du skal betale for det, kan du overveje at bestille et Rejsekort specielt til hunden eller cyklen. Så er du fri for at checke dem med ind på dit eget kort.

Bestil et Rejsekort Flex og indstil kundetypen til ’Hund’ eller ’Cykel’. Og husk at checke ind og ud på begge kort, når du rejser.
 Gå til bestilling af Rejsekort Flex 

person Handicappede

Du kan købe Rejsekort med kundetypen ”Handicap” hos et salgssted, der tilbyder det eller få tilsendt et bestillingsskema ved at ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33.

For at købe Rejsekort med kundetypen ”Handicap” skal du have enten et Ledsagekort Danmark eller et medlemskort fra Dansk Blindesamfund eller Synscenter Refsnæs.

Rejser du som kundetypen ’Handicap’, kan du tage en ledsager med til børnepris på dine rejser ved at checke ledsageren med ind som 'Barn' på dit Rejsekort.

Vælg kundetypen 'Barn' på ekstra-kortlæseren eller bed chaufføren om hjælp.

Ligesom andre kundetyper kan du som kundetypen ’Handicap’ tage andre medrejsende, en hund eller en cykel med på dit Rejsekort.

Fører- og servicehunde rejser gratis og skal derfor ikke checkes ind.

 Læs mere om at checke flere med ind på ekstra-kortlæseren her.

Desuden sidder alle kortlæsere i en højde, så du kan scanne dit kort og læse teksten på skærmen fra en kørestol.

Som en hjælp til svagtseende er kortlæsere programmeret med en stemme, der kan fortælle, hvilken type kortlæser du står ved.

Når du lægger hånden oven på kortlæseren, siger stemmen "check ind", "check ud" eller ”ekstra”. 

profile Opsige kundeforhold

Uanset om du trækker samtykke til behandling af CPR-nummer tilbage eller bare ikke ønsker at være kunde hos os, er der flere måder.

Hvis du ikke længere ønsker at have et Rejsekort og gerne vil stoppe som kunde, kan du enten kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33, benytte kontaktformularen eller gå på et salgssted.

→ Gå til kontaktformular.

  Find Salgssted her

Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dit CPR-nummer, kan du tilbagekalde samtykke på samme måde.

Konsekvensen ved både at opsige aftalen om Rejsekort og tilbagekalde samtykke er, at du ikke længere kan have et Rejsekort Personligt, Rejsekort Flex eller Pendlerkort og disse vil blive spærret. Vi spærrer ligeledes din adgang til Selvbetjeningen. Du får selvfølgelig en evt. restsaldo og restperiode udbetalt til NemKonto efter de til enhver tid gældende regler.

Du kan læse mere om behandling af personoplysninger i Rejsekort Privatlivs- og cookiepolitik og regler for udbetaling i enten Rejsekort Kortbestemmelser Privat eller Rejsekort Kortbestemmelser Pendlerkort.

 Læs mere om Rejsekort Privatlivs- og cookiepolitik her.

→ Læs mere om Rejsekort Kortbestemmelser Privat her. 

→ Læs mere om Rejsekort Kortbestemmelser Pendlerkort her.

Har du brug for hjælp?

Kontakt os Arrow