Der er nu solgt over 2.000.000 rejsekort

15. mar 2016 kl. 11:00
Med 2.000.000 solgte Rejsekort har Danmarks nye betalingsmiddel til bus, tog og metro nu fået fat i den danske befolkning. Heraf er 1.7 mio. Rejsekort i brug i dag.
Specielt i hovedstadsområdet har kunderne taget Rejsekort til sig – næsten 52 pct. af befolkningen i hovedstaden over 12 år har nu rejst på et rejsekort indenfor den sidste 12 uger mod knap 25 pct. på landsplan. Vestsjælland og Nordjylland ligger på henholdsvis knap 20 pct. og 19 pct.

60 pct. af dem, der benytter kollektiv trafik har i dag et Rejsekort. Når Midttrafik udfaser deres klippekort og Fynbus skifter til Rejsekort i slutningen af 2016, stiger andelen yderligere, og når trafikvirksomhederne begynder at udbyde periodekort på Rejsekort vil andelen af kunder med et Rejsekort yderligere blive øget.

Kunderne har også lært at checke ud efter rejsen – på landsplan huskede 98,5 pct. at checke ud i uge 8 – igen er der mindre forskelle fra 99,4 pct. i Nordjylland til 98,3 pct. i hovedstaden – og kunderne husker det i takt med, at det bliver en fast vane i den daglige benyttelse af den kollektive trafik.

Rejsekort har også været en digital succes – tæt på 90 pct. af alle optankninger sker med en tank-op-aftale, på rejsekortautomaterne eller på rejsekort.dk – og flere end 1.000.000 gange klikker en kunde ind på rejsekort.dk hver måned.

Adm. Direktør Bjørn Wahlsten, udtrykker tilfredshed med udviklingen: ”Rejsekort står dog ikke stille – vi arbejder fortsat med at udbrede Rejsekort, ligesom vi løbende arbejder med at optimere funktionerne på rejsekortsystemet for at gøre det endnu lettere for kunderne. Blandt andet får kunderne senere i år mulighed for at indmelde et glemt check ud på Rejsekort appen ”Check Udvej”, der testes i øjeblikket.

Om Rejsekort
Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets trafikvirksomheder og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra slutningen af 2016 kommer busserne på Fyn med, og så er Rejsekort bredt ud i hele Danmark, undtagen Bornholm - på tværs af landsdele og trafikvirksomheder. I 2015 blev der rejst flere end 83 mio. gange på Rejsekort og i de første 2½ måned af 2016 er der allerede gennemført 20 mio. rejser på Rejsekort.

Af de mere end 2 mio. solgte Rejsekort er 87 pct. Rejsekort Personlig eller Rejsekort Flex.