Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE

Midttrafik tilslutter sig Rejsekortet

12. apr 2013 kl. 12:00
Bestyrelsen for Midttrafik har på sit møde 12. april 2013 besluttet, at Midttrafik tilslutter sig Rejsekortprojektet.
Rejsekortet er et fælles elektronisk billet- og betalingssystem til busser og tog, som hovedparten af trafikmyndighederne i Danmark har valgt at indføre. Visionen er, at kunderne med et optanket Rejsekort kan rejse med al kollektiv trafik i hele landet og opnå rabat, uden at kende til zoner og takstregler. Rejsekortet er allerede indført flere steder i landet, herunder på alle DSB og Arriva togstrækninger, også i Midtjylland.

Midttrafik er et af de sidste trafikselskaber, der tilslutter sig rejsekortet. Det er relativt dyrt at indføre rejsekortet, og det har været centralt for Midttrafik, at systemet har vist at det virker i fuld skala, selvom der har været opstartsvanskeligheder. For Midttrafik koster det samlet set ca. 250 mio. kr. i investeringer og årlige ydelser på godt 30 mio. kr., når kortet er indført. Det skal ses i forhold til, at det nuværende udstyr er nedslidt, og der i forvejen skal foretages en reinvestering på et tidspunkt.

Region Midtjylland og kommunerne har som Midttrafiks bestillere haft mulighed for at give Bestyrelsen for Midttrafik bemærkninger, inden beslutningen om tilslutning blev truffet. De fleste bestillere bakkede op om tilslutningen, men der er også en vis skepsis over for systemet, ikke mindst set i lyset af den medieomtale, der har været gennem tiden.

Fra beslutningen om indførelse af rejsekortet går der mindst 1 år, inden kunderne kan benytte det i de første busser, og det vil vare 2-3 år, før rejsekortet er fuldt implementeret. Udrulningstakten afhænger af muligheder for leverancer af udstyr og af de enkelte kommuner og regionens ønsker.

Bestyrelsesformand Arne Lægaard udtaler:
”Jeg er glad for, at vi nu har truffet en beslutning. Midttrafik har siden sin dannelse i 2007 arbejdet med dette spørgsmål, og vi har aldrig rigtigt kunnet give kunderne et klart svar: ja eller nej til, om der kommer Rejsekort. Nu kan vi sige et klart JA.

Jeg er især glad på kundernes vegne. Vi har i Danmark i efterhånden mange år haft mulighed for at stige om mellem busser og tog på den samme billet. Det kan kunderne ikke, hvis de har brugt Rejsekort i et tog, og derefter vil med en bus, der ikke har Rejsekort. Den mulighed skal vi have igen, så den kollektive trafik fortsat er attraktiv for kunderne.

Det er en stor investering for kommunerne og regionen, og Midttrafik vil gøre alt for at forvalte denne investering økonomisk effektivt.

Kunderne i andre dele af landet har oplevet nogle begyndervanskeligheder. Det skeler vi meget til, så vi i Midttrafik forhåbentlig kan give kunderne en lidt bedre start. Det må blive en af fordelene ved, at vi kommer på som en af de sidste.”

Kontakt:

Arne Lægaard
Bestyrelsesformand for Midttrafik
Tlf. 20 16 63 92, e-mail: arne.laegaard@holstebro.dk