Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE

Rejsekort i London og England - april 2013

10. apr 2013 kl. 12:00

Rejsekort A/S

Borgergade 14, 3. sal
DK-1300 København K
Tlf. 33 43 24 00
Fax 33 43 24 01
CVR 27 33 20 72

D-nummer 16634 v5
10. april 2013
Kommentarer fra Rejsekort A/S.

Kunderne i den kollektive trafik i London skal med indførelsen af EMV-kort fortsat checke ind og checke ud. Der kommer nu flere korttyper i spil. Men det grundlæg-gende system ændres ikke. Det er fortsat i funktion som det danske rejsekortsystem.

England har ikke et landsdækkende rejsekortsystem som det danske, så derfor bliver der nu fokuseret på at gøre det nemmere for kunderne at købe billetter og så vidt muligt kunne bruge de samme Rejsekort i forskellige systemer i England. Dette kræver store investeringer.


Baggrund

Ifølge en artikel i Daily Mail 2. april 2013 forventer det engelske transportministerium (DoT) senere i år at præsentere en overordnet plan for modernisering og forenkling af billetkøb til togrejser i England - primært uden for London. Planen forventes at omfatte krav til togoperatørerne om online- og mobilkøb af billetter samt om brug af kontaktløse betalingskort som identifikation ved gates på stationerne.

Hvad betyder indførelsen af EMV-kort i London?
Transport for London (TfL) har gennem de seneste år ved flere lejligheder præsenteret deres arbejde med at indføre kontaktløse betalingskort (EMV-kort, se faktaboks) som supplement til – og på længere sigt som forventet afløser til – Oyster Card.

  • Beslutningen fra London om at supplere Oyster Card med EMV-kort betyder primært, at kunderne først skal betale efter rejsen, hvor de med Oyster Card og andre Rejsekort skal tanke penge på kortet inden rejsen. Selve rejsen foregår på samme måde med check ind og check ud på kortlæsere i busser og på stationer. Denne praksis er baseret på den eksisterende teknologi samt efterfølgende databehandling i det centrale IT-system ligesom i det danske rejsekortsystem.

  • Der er to afgørende forudsætninger for en fuldkommen overgang til EMV-kort som erstatning for Rejsekort:

    • Bankerne i England skal udstede EMV-kort som supplement til – eller erstatning for – de eksisterende betalingskort med kontakter og PIN-kode.

    • TfL skal sikre et koncept for at udstede tilsvarende kort til de personer, som ikke har eller ikke kan få et EMV-kort i bankerne.

  • Indførelsen af EMV-kort som Rejsekort er ikke koblet til brugen af Smart-phones med NFC. Denne løsning er – set fra en systemvinkel – blot er en anden udgave af det kontaktløse betalingskort.

  • Med den beskrevne ændring kan rejsekortsystemet i London fra udgangen af 2013 håndtere Oyster Card, ITSO rejsekort, der bruges uden for London-området, og kontaktløse betalingskort. De tre typer af kort kræver forskellig datahåndtering, så TfL har både investeret i en opgradering af kortlæsere og i opbygningen af to nye centrale IT-systemer til behandlingen af data fra hhv. kontaktløse betalingskort og ITSO kort.

Dette betyder, at TfL gennem en længere periode skal drive tre parallelle systemer.

Den annoncerede plan fra DoT er et led i en modernisering af det engelske billetsystem til togrejser, og ligger i forlængelse af, at TfL i London fra 2013 indfører EMV-kort som supplement til – og på langt sigt som afløser for – Oyster Card.

Det fremgår endnu ikke, hvordan DoT’s plan skal samordnes med det landsdækkende ITSO smartcard koncept, hvor DoT står bag både udvikling og vedligehold. ITSO er på vej til at kunne blive brugt på næsten alle buslinjer uden for London og hos flere togoperatører.

DoT har det overordnede ansvar for koncessioner til jernbanedrift i England uden for de områder af London, der betjenes af TfL.

Den aktuelle ændring af korttype i London betyder ikke umiddelbart en ændring i kundernes daglige brug af kollektiv trafik, idet der stadig skal checkes ind ved starten af en rejse med tog/bus og checkes ud efter ”Pay–as–you-go”-togrejser i London.

  • Med Oyster Card (og ITSO kort) registreres tid og sted for check ind og check ud på selve kortet, og data bruges til prisberegning ved afslutning af rejsen. I busser trækkes et engangsbeløb ved påstigning.

  • Med EMV-kort skal kunden fortsat checke ind og checke ud, men der kan ikke skrives på kortet, så oplysninger sendes i stedet til et nyt, centralt IT-system, der beregner prisen og trækker beløbet på betalingskortet den følgende nat.

Der er flere samvirkende faktorer bag denne ændring hos TfL:

  • Takstsystemet skal udvides, så den nuværende ”Daily cap” udbygges til også at omfatte en ”Weekly cap”. ”Daily cap” er en øvre grænse for hvor, meget det koster en kunde af rejse på en dag (= et trafikdøgn). Rejser inden for samme dag ud over ”Daily cap”-grænsen er gratis. Grænsen for ”Daily cap”-beløbet stiger, jo flere zoner man har rejst i den pågældende dag. Med ”Weekly cap” indføres en tilsvarende en øvre grænse for, hvad det koster at rejse i syv dage – i et givet antal zoner. Dette komplicerer prisberegningen og gør det nødvendigt at opsamle data centralt og udføre prisberegningerne offline.

  • Oyster Card blev indført før ITSO konceptet var færdigudviklet, og det er nu et politisk ønske, at kortlæserne hos TfL også er i stand til at læse ITSO kort. Derfor har TfL opgraderet alle sine kortlæsere til en ny version, der kan læse både Oyster, ITSO og EMV-kort.

  • Oyster Card konceptet er nogle år ældre end det danske Rejsekort, og TfL har langt fra opnået samme grad af selvbetjening ifm. anskaffelse og tank-op af Rejsekort som i Danmark, så TfL er interesseret i et nyt kon-cept, der bl.a. reducerer omkostningerne til kundebetjening. Dette forventes at ske med indførelsen af EMV-kort, der jo udstedes og administreres af bankerne. TfL forventer dog fortsat at skulle udstede og administrere en del kort, idet omkring 25 pct. af de fastboende brugere af kollektiv trafik i London enten ikke har en bankkonto eller et betalingskort.

  • TfL dækker Storlondon, hvilket betyder, at den dyreste rejse koster under 10 £. Det er aftalt en model for risikodeling mellem TfL og bankerne (samt Mastercard og Visa) for de EMV-kort, der er spærrede hvorfor TfL så ikke får sin afregning. Desuden har TfL indført en række tekniske kontroller for at kunne afvise spærrede EMV-kort. Herunder skal busserne være online, med kun meget korte afbrydelser, da et EMV-kort skal kunne verificeres af det centrale IT-system på få minutter. Sikringen af dette har været og er fortsat en stor opgave.

  • TfL dækker Storlondon, hvilket betyder, at den dyreste rejse koster under 10 £. Derfor har bankerne (samt Mastercard og Visa) påtaget sig en væsentlig del af risikoen for de beløb, som TfL kan miste på grund af spærrede EMV-kort. Desuden har TfL indført en række tekniske kontroller for at kunne afvise spærrede EMV-kort. Bl.a. skal busserne være online med kun meget korte afbrydelser, da et EMV-kort skal kunne verificeres af det centrale IT-system i løbet af få minutter. Sikringen af dette har været – og er fortsat – en stor opgave.

  • TfL’s billetkoncept er baseret på meget begrænset brug af kontrolpersonale i tog og bus, da der er gates (barrierer) ved de store stationer i det centrale London, og der betales for busrejse ved påstigning. Fordi TfL ikke anvender billetkontrol, er det muligt at bruge EMV-kort som Rejsekort. Kontrol på rejsen er nemlig ikke umiddelbart mulig med EMV-kort, da der ikke kan skrives på et EMV-kort ved check ind. Det betyder, at principperne for billetkontrol skal nytænkes, hvis der f.eks. skal bruges EMV-kort i det danske eller i de fleste andre rejsekortsystemer.

  • Sidst men ikke mindst forudsætter brugen af EMV-kort som Rejsekort, at bankerne både udsteder og promoverer brugen af EMV-kort, så de findes hos brugerne af kollektiv trafik.

Status for ”systemskiftet”
TfL’s indførelse af EMV-kort afhænger ikke af, om det er et plastickort, eller om det er indlagt i en NFC-mobiltelefon. TfL selv fremhæver ikke kombinationen af EMV og Smartphone, da denne løsning indbærer længere transaktionstider ved check ind og check ud end et EMV-plastikkort.

Status i London er, at den oprindeligt planlagte introduktion ved OL i 2012 blev udskudt. I slutningen af 2012 indførtes en mellemløsning, hvor der kan betales et fast beløb ved påstigning i en bus med EMV-kort. Senere i 2013 indføres den fulde funktionalitet for EMV-kort i både tog og bus.

TfL er – så vidt vides - det eneste rejsekortoperatør i verden, der har valgt at indføre EMV-kort som Rejsekort, og forløbet følges med stor interesse af alle aktører inden for både Rejsekort- og betalingskortområdet.

Faktaboks: EMV-kort /Kontaktløse betalingskort
Kontaktløse betalingskort kaldes EMV-kort, fordi de anvender en international standard udarbejdet af Eurocard, Mastercard og Visa.

Et EMV-kort indeholder en chip på samme måde de fleste andre betalingskort (Kreditkort, Debetkort, Dankort osv.). Forskellen er, at EMV-kortet anvender RFID til datakommunikation med kortlæsere, medens det for de andre kort sker via de 6 kontaktpunkter på oversiden af kortet.

EMV-kortet er beregnet til betalinger af mindre beløb – typisk under 150 kr. - hvor der så ikke bruges PIN-kode. Betaling med et EMV-kort tager under 1 sekund, hvor det med PIN-kode og kontaktbærende kort tager 4-12 sekunder.

Rejsekort skal typisk have en transaktionstid på under 0,3 sekunder for at undgå kødannelse, hvor EMV-kort i dag er på 0,5 – 0,6 sekund. EMV-kort indlagt i NFC-mobiltelefoner har så yderligere 0,2 sekunds forsinkelse, hvilket gør dem sværere at bruge for kunderne som Rejsekort.