Fra nytår kan du få et Rejsekort Personligt for 0 kr

20. dec 2012 kl. 11:30
*Denne pressemeddelelse er ikke længere gældende*

Fra januar bliver det gratis at oprette Rejsekort, hvis man vælger Rejsekort Personligt. Det kræver dog fortsat, at der indsættes penge på kortet for at kunne foretage rejser.
Når vi siger farvel til det gamle år, bliver det samtidig et farvel til oprettelsesgebyret på 50 kr. for et Rejsekort Personligt. Efter nytår bliver det nemlig muligt at oprette et Rejsekort personligt for 0 kr. Du skal dog fortsat indsætte penge på Rejsekort enten en tank-op-aftale, via automaterne på stationerne eller via selvbetjening på hjemmesiden for at foretage rejser.

Der findes tre typer Rejsekort: Rejsekort Personligt, Rejsekort Flex og Rejsekort Anonymt. Rej-ser du ofte, kan et Rejsekort Personligt som udgangspunkt give dig den største rabat. Er I flere, der rejser lidt sjældnere, kan I deles om et Rejsekort Flex, som koster 50 kr. at oprette. Et Rejsekort Anonymt koster 80 kr. at oprette.

Fakta om Rejsekort
Antal rejser i uge 50: 325.591, heraf 127.405 i hovedstadsområdet
Antal rejser i 2012 til og med uge 50:
8,9 mio.
Antal udstedte kort i uge 49: 5.251
Antal udstedte kort i 2012 til og med uge 50: 188.078

Rejsekort kan benyttes i alle busser, tog og Metro på hele Sjælland, Møn, Falster, Lolland, Nordjylland, udvalgte busruter og Vestbanen i Syd- og Sønderjylland samt i alle DSB- og Arriva-tog i hele Danmark.
”Vi kan spore en klar fremgang i antallet af passagerer med Rejsekort. Rejsekortet er kommet for at blive, og med rabatten uden for myldretiden vil Rejsekort oftest være den billigste måde at rejse på. Derfor er muligheden for at oprettet et Rejsekort Personligt til 0 kr. en oplagt mulighed for at have rejsekortet ved hånden, inden rabatten uden for myldretid og i weekenden træder i kraft i slutningen af januar”, siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S.

Fra januar ændres indplaceringsrabatten også. Indtil nu har indplaceringsrabatten for nyan-skaffelser af et Rejsekort Personligt været højeste rabattrin (rabattrin 7). Fremadrettet bliver nye rejsekortskunder den første måned indplaceret på rabattrin 3, hvilket svarer til den rabat, som en mellemfrekvent rejsende får. Rabattrinet vil derefter blive bestemt af den mest rejse-aktive af de seneste tre måneder. Ændringen skyldes, at rabatten fremadrettet bliver givet i form af rabat uden for myldretiden.

Fra slutningen af januar bliver der op til 20 procent at spare på alle lokale rejser inden for et takstområde uden for myldretiden - det vil sige mellem klokken 11-13 og 18-07 - samt i weekenderne og på helligdage på alle rejser med alle typer Rejsekort.

Baggrunden, for at det bliver muligt at oprette et Rejsekort Personligt for 0 kr., er den trafikaftale, som regeringen indgik i juni 2012 med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Rejsekort: Adm. direktør Bjørn Wahlsten 33432400 bw@rejsekort.dk
Movia