Rejsekort giver nu kunderne endnu flere muligheder

19. okt 2012 kl. 06:00
Fra busser i Nordjylland til tog over hele Danmark

Fra 22. oktober ruller rejsekort helt ud i Nordjylland og kan bruges stort set overalt i det
nordjyske. Og rejsekort dækker nu store dele af landet. Siden sommeren har man nemlig kunnet
bruge rejsekort i alle DSBs og Arrivas tog over hele landet samt i alle busser og lokalbaner på
hele Sjælland. Desuden er den første prøvedrift i Sydjylland skudt i gang.
Der er for alvor kommet gang i udbredelsen af Rejsekort, danskernes nye billet til bus og tog. Siden juli har togpassagerer kunnet bruge Rejsekort i DSBs og Arrivas tog over hele landet. Og i juli måned kom de sidste af Hovedstadsområdets busser med. Det betyder, at Rejsekort dækker hele Sjælland, og tager man tog, kan man bruge Rejsekort i hele landet (på nær på Odderbanen og Lemvigbanen). Fra 22. oktober kommer flere busser i Nordjylland altså også med, så man nu kan bruge rejsekort til næsten alle rejser i det nordjyske. Nu begynder Rejsekort for alvor at binde Danmark sammen på tværs af landsdele og trafikselskaber.

– Vi har valgt at gå lidt stille med dørene frem til den 22. oktober, der er en milepæl i udrulningen af Rejsekort. Fra denne dato kan vi få alle de forskellige landsdele med og endelig fortælle den gode historie om, at NU er Rejsekort landsdækkende – og et relevant alternativ til billetter og klippekort for hundrede tusindvis af brugere af den kollektive trafik. Det fortæller vi i en kampagne, som blandt andet kommer til at køre på tv. Vi opfordrer dog alle til at gå ind på vores hjemmeside – rejsekort.dk – og regne på deres rejsemønstre og -priser, før de skifter til Rejsekort, siger Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S.

Enkelte typer af rejsende kan nemlig med fordel vente med skifte til Rejsekort. Det gælder fx periodekortkunder i Hovedstadsområdet, som det først vil kunne betale sig for at udskifte papkortet med et Rejsekort fra 2014. Med Rejsekort har alle rejser en pris, og det betyder, at det er helt individuelt, hvad man kommer til at betale for sine rejser. Af samme grund har Rejsekort udviklet en prisberegner på rejsekort.dk, der både kan finde prisen for en enkelt rejse – eller hjælpe én til at få overblik over ens månedsforbrug på kollektiv trafik.

Stop for salg og brug af klippekort i Nordjylland fra 2013
I det nordjyske har passagerer i bus, tog og lokalebaner længe kunnet bruge Rejsekort. Den første prøvedrift i området startede tilbage i 2011 med en enkelt buslinje og syv nærbanestationer, og er nu udvidet til at dække næsten al kollektiv trafik i hele Nordjylland. Tilbage er kun en række skole- og lokalruter, der kommer med i 2013. Rejsekortkunder i det nordjyske er altså forbundet med resten af landet via DSBs og Arrivas tog – ligesom de første rejsekortkunder i Sydjylland, der bruger Vestbanen eller bybusser i og omkring Esbjerg, Varde, Ribe og Vejen.

– Rejsekorts indtog i Nordjylland bliver samtidig et farvel til klippekortet. Bruger man klippekort til bus og tog i Nordjylland, skal man skifte til Rejsekort senest i 2013. Her stopper salget af klippekort nemlig fra 15. februar, mens det fra 1. juni er helt slut med at bruge klippekort til rejser i det nordjyske. Man vil fortsat kunne købe en kontantbillet til sine rejser, men det vil både være billigere – og langt nemmere – at anskaffe sig et Rejsekort, siger Jens Otto Størup, adm. direktør i Nordjyllands Trafikselskab.

Udrulningskort gældende fra 22. oktober 2012

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Adm. direktør Bjørn Wahlsten, Rejsekort A/S
Tlf: 33 43 24 00, e-mail: bw@rejsekort.dk