Tre fakta om lokationsdeling på Rejsekort som app LÆS MERE

Rejsekortet ruller ind i busserne i hovedstadsområdet

25. jan 2012 kl. 16:18
Fra den 1. februar kommer første hold busser i hovedstadsområdet for alvor med på rejsekortet. Det er i første omgang primært busser i den vestlige og sydlige del af hovedstadsområdet, der åbner op for Rejsekort.

Siden august har det været muligt at bruge Rejsekort i buslinjerne 3A og 250S samt på enkelte togstrækninger i Hovedstadsområdet. Fra 28. november åbner også Metro, hele S-togsnettet, Kystbanen og lokalbanerne i Nordsjælland for rejser med Rejsekort.

Fra starten af december inviteres de første kunder til at købe et Rejsekort – på hjemmesiden rejsekort.dk – og indgå i en dialog med trafikselskaberne om deres oplevelser med rejsekortsystemet, inden Rejsekort efter planen åbner bredere for interesserede passagerer i hovedstadsområdet. Mens udrulningen foregår, kan eksisterende kort og billetter bruges helt som hidtil. Alle, der i forvejen har et Rejsekort, kan selvfølgelig bruge det i Hovedstadsområdet.

"Vi ruller Rejsekort ud i hovedstadsområdet i flere tempi, ligesom vi har gjort i andre dele af landet, hvor mere end 70.000 passagerer nu bruger Rejsekort i bus og tog. Vi ruller trinvis ud for at sikre, at alt fungerer optimalt, og at alle trafikselskabernes medarbejdere er fortrolige med Rejsekort, inden vi åbner systemet for alle kunder i et område," siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S.

Gennem de senere år har stationer og busser i Hovedstadsområdet fået opsat kortlæsere med det karakteristiske blå punkt. Kortlæserne skal bruges til at checke ind og ud ved, hver gang man begynder eller afslutter en rejse. Fører man kortet hen på det blå punkt, udregner rejsekortsystemet automatisk pris og rabat – i Hovedstadsområdet svarende til klippekortprisen – og det betyder blandt andet, at man hverken behøver at have pungen fuld af klippekort i alle regnbuens farver eller at tælle zoner, når man rejser.

"Det velkendte billetsystem er nedslidt, og Rejsekort er en oplagt måde at bringe det bedste fra den gamle verden ind i fremtiden på. Alt sammen med det formål at gøre det lettere og endnu mere enkelt at bruge kollektiv trafik. Næste år vil det være muligt at rejse hele vejen fra Gedser til Skagen med Rejsekort," forklarer Bjørn Wahlsten.

Fakta:
  • Rejsekort er en ny elektronisk billet til kollektiv trafik. Et chipkort på størrelse med et dankort, der binder alle landsdele og trafikselskaber sammen i ét fælles billet- og betalingssystem.
  • Fra 28. november kan Rejsekort bruges hos DSBFirst, S-tog, Metro, Regionstog og Lokalbanen samt i buslinjerne 3A og 250S i Hovedstadsområdet. I løbet af 2012 kommer alle Hovedstadsområdets busser med, og så dækker Rejsekort hele Sjælland, Lolland, Falster, Møn – og flere forbindelser både på Fyn og i Jylland. Man kan følge med i udrulningen af Rejsekort på rejsekort.dk.
  • Rejsekort er allerede nu i drift i alle busser og tog på Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn og flere steder i Nordjylland, og der er i 2011 foretaget mere end 1,5 mio. rejser med Rejsekort. I løbet af 2012 åbner Rejsekort på alle DSB- og Arriva-strækninger, og inden udgangen af 2012 ventes Rejsekort at være delvis implementeret i alle landsdele på nær Bornholm.
  • Rejsekort er sat i verden for at gøre det nemt og enkelt at bruge bus, tog og Metro. Målet er, at endnu flere vælger at bruge kollektiv transport. Rejsekortkunder betaler, hvad svarer til klippekortpriser, når de rejser i Hovedstadsområdet.

Yderligere information:
    Rejsekort A/S, administrerende direktør Bjørn Wahlsten, 24 28 14 18.
    Metroselskabet, pressekoordinator Kåre Møller Madsen, E: kmm@m.dk, M: 72 42 45 31.
    S-tog, salgsdirektør Niklas Marschall via DSB Kommunikation: 24 68 00 00.
    Trafikselskabet Movia, presse: 36 13 20 11.