Rejsekort lancerer efterspurgt check ud-app for glemsomme kunder

10. jun. 2016 kl. 09:37
Efter en idekonkurrence i 2015 med mange gode forslag har Rejsekort nu udviklet appen, som har fået navnet Check Udvej.
– Selvom det nu er over 98 procent af kunderne, der husker at checke ud ved rejsens afslutning, så er vi glade for at kunne tilbyde denne ekstra mulighed for at checke ud til dem, der er uheldige at glemme det i travlheden. Visionen bag rejsekort er netop, at det skal være nemt og enkelt at bruge, og med Check Udvej kommer vi endnu et skridt nærmere målet, siger Bjørn Wahlsten, administrerende direktør i Rejsekort A/S.

Kunderne kan downloade Check Udvej gratis via App Store eller Google play. Når man har downloadet appen på sin smartphone, skal man af sikkerhedshensyn oprette sig som bruger med NemID. Herefter kan man indmelde check ud, hvis man enten glemte at tjekke ud, da man steg af toget eller bussen, eller blev forhindret, fordi rejsekortudstyret ikke virkede. Appen kan bruges på både iPhones og Android-telefoner.

Appen er udviklet så den er ”selvforklarende”, men man kan også på rejsekort.dk læse guiden om hvorledes den fungerer. Kunderne kan desuden indmelde check ud på rejsekorts hjemmeside.

Om Check Udvej appen
For at bruge Check Udvej appen skal man identificere sig med NemID og tilmelde de rejsekort, som er registreret på ens CPR-nummer. Man kan også bruge Check Udvej på rejsekort.dk. Man kan indmelde et glemt eller forhindret check ud op til 5 dage efter en rejse. Rejsekort sender besked pr. mail og via appen, så man bliver mindet om at indmelde sit check ud. Rejsekort beregner herefter rejsens pris og indsætter eller trækker forskellen mellem forudbetalingen og rejseprisen på kundens rejsekort.

Om rejsekort
Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets trafikvirksomheder og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra begyndelsen af 2017 kommer busserne på Fyn med, og så er rejsekort bredt ud i hele Danmark (undtagen Bornholm) – på tværs af landsdele og trafikvirksomheder. I 2015 blev der rejst flere end 83 mio. gange på rejsekort og i de første 5 måneder af 2016 er der allerede gennemført 45 mio. rejser på rejsekort. Af de mere end 2 millioner solgte rejsekort er 86 pct. enten rejsekort personlig eller rejsekort flex.
  • DSB, Metroselskabet og Movia gennemførte i nat en af de største reformer af priserne i kollektiv transport på Sjælland siden 1970’erne. Det skete mellem kl. 24.00 og kl. 6.00, da en lang række store it-systemer, salgskanaler og billetprodukter fra de tre trafikselskaber blev samstemt til de nye priser – Takst Sjælland.
  • Natten til søndag 15. januar harmoniseres priser, rabatter og billetter i bus, tog og metro på Sjælland.
  • Fra søndag d. 15. januar bliver det muligt at bruge sit rejsekort i hele Danmark, når FynBus åbner op for brugen af det nationale kort i alle busser på Fyn og Langeland.
  • Rejsekort A/S ændrer fra midten af marts 2017 kortbestemmelserne for rejsekort privat og pendlerkort. Ændringerne varsles i henhold til lovgivningen to måneder før ikrafttræden og indebærer blandt andet indførelse af strammere regler og gebyrer i forbindelse med misbrug af rejsekort.

• Bemærk:
    • Kære kunde. Vær opmærksom på, at hvis du benytter funktionen tilbagebetaling på din selvbetjeningsside, spærrer du samtidig dit rejsekort.
    • Hvis du har en tank-op aftale, og vælger at nedsætte tank-op-beløbet fra de foreslåede 300 kr. og/eller nedsætter antallet af gange, der maksimalt tankes op pr. døgn, fra de foreslåede to, så risikerer du, at du ikke har penge nok til en længere rejse.
    • For at du kan logge på selvbetjeningen med NemID, skal du være CPR-valideret. Hvis du ikke er CPR-valideret, kan du gøre det ved at logge på selvbetjeningen med brugernavn og adgangskode og dernæst klikke på 'Valider CPR' øverst på siden.