Handlingsplan 2017 for rejsekort er offentliggjort

20. dec. 2016 kl. 11:50
Lancering af rejsekortprodukter til pendlere er den vigtigste indsats i 2017, der skal gøre det lettere at bruge rejsekort i den offentlige transport. Pendlere har i flere år efterspurgt en løsning på rejsekort, der også tilgodeser deres behov, og den er nu på vej med den nye handlingsplan for rejsekort for 2017.
Trafikvirksomhederne i Danmark har gennem det landsdækkende samarbejde i Bus & Tog i tæt samspil med Rejsekort A/S i 2016 gennemført størstedelen af de aktiviteter, der blev præsenteret i handlingsplanen for bedre kundeoplevelse for 2016. Blandt andet kan rejsekortkunderne nu via appen Check Udvej efteranmelde en manglende check ud, eller kunden kan selv via rejsekort.dk ændre et rejsekort fra barn til voksen eller fra voksen til pensionist.

I december 2016 har trafikvirksomhederne fremlagt en ny handlingsplan for 2017, som skal gøre det endnu lettere at være rejsekortkunde. Handlingsplanen for 2017 indeholder en række forbedringer for kunderne, blandt andet vil trafikvirksomhederne i 2017 færdiggøre analysen om muligheden for at knytte andre betalingskort end dankort til en tank-op-aftale. Derudover vil trafikvirksomhederne lancere flere nye pendlerkort varianter samt et nyt servicekoncept for pendlerkortkunderne.

Endelig vil trafikselskaberne sammen med Rejsekort A/S forbedre brugervenligheden. Kunderne peger blandt andet på, er at det kan være svært med selvbetjeningen på rejsekort.dk, og at det kan være vanskeligt at lave gruppe-check-ind på standerne. Det er derfor nogle af de indsatser, der er fokus på i handlingsplanen for 2017.

Se handlingsplanen for 2016 her

Se handlingsplanen for 2017 her (opdateret 20-12-2016)

Om rejsekort
Der er i dag 2 millioner aktive rejsekort i omløb, en stigning på knap en halv million kort ift. 2015. Det betyder, at 7 ud af 10 brugere af offentlig transport nu har et rejsekort til rådighed, og at 53 pct. primært bruger rejsekort til deres rejser med bus, tog og metro.

Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets forskellige trafikvirksomheder og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra januar 2017 kommer busserne på Fyn med, og så er rejsekort bredt ud i hele Danmark (på nær Bornholm) på tværs af landsdele og trafikselskaber.

Der er i 2016 til dato omsat for 2,6 mia. kr. på rejsekortrejser og enkeltbilletter solgt via rejsekortsystemet. Af de mere end knap 2 mio. aktive rejsekort er 84 pct. rejsekort personlig eller flex og 47 pct. af alle rejsekort personligt og flex har tilknyttet en tank-op-aftale.

Adm. Direktør Bjørn Lindegård Wahlsten E-mail bw@rejsekort.dk Telefon: Mobiltelefon:
33 43 24 00
  • DSB, Metroselskabet og Movia gennemførte i nat en af de største reformer af priserne i kollektiv transport på Sjælland siden 1970’erne. Det skete mellem kl. 24.00 og kl. 6.00, da en lang række store it-systemer, salgskanaler og billetprodukter fra de tre trafikselskaber blev samstemt til de nye priser – Takst Sjælland.
  • Natten til søndag 15. januar harmoniseres priser, rabatter og billetter i bus, tog og metro på Sjælland.
  • Fra søndag d. 15. januar bliver det muligt at bruge sit rejsekort i hele Danmark, når FynBus åbner op for brugen af det nationale kort i alle busser på Fyn og Langeland.
  • Rejsekort A/S ændrer fra midten af marts 2017 kortbestemmelserne for rejsekort privat og pendlerkort. Ændringerne varsles i henhold til lovgivningen to måneder før ikrafttræden og indebærer blandt andet indførelse af strammere regler og gebyrer i forbindelse med misbrug af rejsekort.

• Bemærk:
    • Kære kunde. Vær opmærksom på, at hvis du benytter funktionen tilbagebetaling på din selvbetjeningsside, spærrer du samtidig dit rejsekort.
    • Hvis du har en tank-op aftale, og vælger at nedsætte tank-op-beløbet fra de foreslåede 300 kr. og/eller nedsætter antallet af gange, der maksimalt tankes op pr. døgn, fra de foreslåede to, så risikerer du, at du ikke har penge nok til en længere rejse.
    • For at du kan logge på selvbetjeningen med NemID, skal du være CPR-valideret. Hvis du ikke er CPR-valideret, kan du gøre det ved at logge på selvbetjeningen med brugernavn og adgangskode og dernæst klikke på 'Valider CPR' øverst på siden.