Handlingsplan 2016 for rejsekort er offentliggjort

20. dec. 2016 kl. 10:30
Opdateret 20. december 2016

Forudbetaling på rejsekort og selvbetjening er blandt de områder, som trafikvirksomhederne i Danmark har forbedret i 2015. I 2016 tages en app til at indmelde et for sent check ud i drift, og der er fortsat fokus på at forbedre kundeoplevelsen med rejsekort.
Trafikvirksomhederne i Danmark har gennem det landsdækkende samarbejde i Bus & Tog i tæt samspil med Rejsekort A/S i 2015 gennemført størstedelen af de aktiviteter, der blev præsenteret i den handlingsplan for at forbedre kundernes oplevelse af rejsekort, som blev fremlagt for transportministeren og Folketingets transportudvalg 14. december 2014. I december 2014 fremlagde trafikvirksomhederne en handlingsplan, der skulle forbedre kundernes oplevelse. Handlingsplanen indeholdt en række forbedringer for kunderne, blandt andet nedsatte trafikvirksomhederne forudbetalingen på rejsekort fra kr. 50 til kr. 25, og trafikvirksomhederne forbedrede kundeservicen i Rejsekort Kundecenter. Der kom også forbedringer i selvbetjeningen på rejsekort.dk, herunder blev det lettere at ændre dankortoplysninger m.m. Trafikvirksomhederne og Rejsekort A/S har nu udarbejdet en ny handlingsplan for 2016, som skal fortsætte arbejdet med at forbedre kundernes oplevelser, når de bruger rejsekort. Kunderne vil i løbet af 2016 blandt andet få mulighed for at efterindmelde manglende check ud – enten via en ny app på mobiltelefonen eller via nettet på rejsekort.dk. Trafikvirksomhederne vil også fortsætte arbejdet med at forbedre kundernes selvbetjeningsmuligheder og gøre rejsekortautomater og kortlæsere mere brugervenlige. Endelig vil trafikvirksomhederne fortsætte arbejdet med at forbedre kundeservicen i Rejsekort Kundecenter.

Se handlingsplanen for 2015 her

Se handlingsplanen for 2016 her (opdateret 20. december 2016)

Om rejsekort
Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets forskellige trafikselskaber og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra 2016 kommer busserne på Fyn med, og så er rejsekort bredt ud i hele Danmark, undtagen Bornholm, på tværs af landsdele og trafikselskaber. Der er i 2015 omsat for mere end 2.5 mia. kr. på rejsekortrejser og enkeltbilletter solgt via rejsekortsystemet. Af de mere end 1,9 mio. solgte rejsekort er 88 pct. rejsekort personlig eller flex. I ugen fra 7. til 13. december rejste 2.285.982 passagerer på rejsekort.

Adm. Direktør Bjørn Lindegård Wahlsten E-mail bw@rejsekort.dk Telefon: Mobiltelefon:
33 43 24 00
  • DSB, Metroselskabet og Movia gennemførte i nat en af de største reformer af priserne i kollektiv transport på Sjælland siden 1970’erne. Det skete mellem kl. 24.00 og kl. 6.00, da en lang række store it-systemer, salgskanaler og billetprodukter fra de tre trafikselskaber blev samstemt til de nye priser – Takst Sjælland.
  • Natten til søndag 15. januar harmoniseres priser, rabatter og billetter i bus, tog og metro på Sjælland.
  • Fra søndag d. 15. januar bliver det muligt at bruge sit rejsekort i hele Danmark, når FynBus åbner op for brugen af det nationale kort i alle busser på Fyn og Langeland.
  • Rejsekort A/S ændrer fra midten af marts 2017 kortbestemmelserne for rejsekort privat og pendlerkort. Ændringerne varsles i henhold til lovgivningen to måneder før ikrafttræden og indebærer blandt andet indførelse af strammere regler og gebyrer i forbindelse med misbrug af rejsekort.

• Bemærk:
    • Kære kunde. Vær opmærksom på, at hvis du benytter funktionen tilbagebetaling på din selvbetjeningsside, spærrer du samtidig dit rejsekort.
    • Hvis du har en tank-op aftale, og vælger at nedsætte tank-op-beløbet fra de foreslåede 300 kr. og/eller nedsætter antallet af gange, der maksimalt tankes op pr. døgn, fra de foreslåede to, så risikerer du, at du ikke har penge nok til en længere rejse.
    • For at du kan logge på selvbetjeningen med NemID, skal du være CPR-valideret. Hvis du ikke er CPR-valideret, kan du gøre det ved at logge på selvbetjeningen med brugernavn og adgangskode og dernæst klikke på 'Valider CPR' øverst på siden.