Brug af cookies på Rejsekort.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Når du fortsætter med at bruge rejsekort.dk, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om brugen af cookies her.

Spørgsmål og svar

Generelt

  • I dagene op til 1. juni var der rigtig mange kunder, som bestilte et rejsekort, og derfor var vores leveringstid på nye rejsekort op mod tre uger. Fra torsdag d. 25/06-2015 er leveringstiden igen tilbage på 3-5 hverdage.

    Hvis du bestilte dit rejsekort personligt inden 3. juni 2015, vil du få det for 0 kr.

  • Ja. Som handicappet kan du få et rejsekort personligt med kundetypen handicap og få rabat. Se din pris i ”Beregn prisen for din rejse” samt i ”Priser for rejser ”. For at kunne få et rejsekort med kundetypen Handicappet skal du kunne legitimere dig som handicappet med enten et Ledsagekort Danmark, et DSB Legitimationskort - Ledsageordning, et medlemskort fra Dansk Blindesamfund eller fra Synscenter Refsnæs. Har du handicapledsager, så kan din ledsager checke ind på dit rejsekort ved at "tage ham/hende med på dit rejsekort" som kundetype barn.
  • Rejsekort fungerer ved at du checker ind, når din rejse starter og når du skifter transportmiddel undervejs, og checker ud når rejsen slutter. Det gør du på kortlæsere på stationer og i busser. Læs mere om hvordan du tager flere med på dit rejsekort her.

  • Når du køber et rejsekort på et betjent salgssted, skal du såfremt du har bopæl i Danmark:

    • Forevise gyldig ID med billede, som pas eller kørekort.

    • Hvis du ikke kan forevise ID med billede skal du forevise 2 gyldige ID, f.eks. sundhedskort, dåbsattest, årsopgørelse fra Skat, eller anden lignende dokumentation udstedt af offentlig dansk myndighed – eller forevise et gyldigt ID og foretage betaling med et betalingskort (med PIN kode) udstedt i dit navn.

    • Hvis du er pensionist under 65 skal du fremvise pensionsmeddelelse som dokumentation.

    • Hvis du ikke har dansk CPR skal du forevise 2 gyldige ID dokumenter eller forevise 1 ID dokument og foretage betaling med et betalingskort (med PIN kode) udstedt i dit navn. Hvis ID ikke indeholder bopælsadresse skal denne dokumenteres særskilt.

    Hvis du har bopæl udenfor Danmark skal du forevise 2 gyldige ID udstedt af offentlige myndigheder eller 1 ID og foretage betaling med et betalingskort (med PIN) udstedt i dit navn. Hvis ID ikke indeholder bopælsadresse skal denne dokumenteres særskilt.

     

  • Rejsekort.dk er udviklet til at overholde gældende web-standarder. Hjemmesiden vises bedst med de nyeste versioner af Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari og Microsoft Internet Explorer (IE).

    Oplever du problemer i Internet Explorer, anbefaler vi dig at downloade og installere browseren Google Chrome (alternativt Mozilla Firefox eller Apple Safari). Ønsker du ikke at installere en anden browser på din computer, kan du nemt ændre på dine Internet Explorer indstillinger ved at klikke på F12-tasten på dit tastatur. Når du klikker F12, kommer en menu frem i din browser. Her skal du klikke på Browsertilstand og vælge Internet Explorer 9. Ved siden af skal du klikke Dokumenttilstand og vælge Internet Explorer 9-standarder.

    Virker dette ikke, eller har du en ældre version af Internet Explorer end IE9, kan du i stedet klikke på kompatibilitetsvisning, når du klikker på Browsertilstand.

  • Du kan på grund af aldersskifte komme ud for, at den korttype du har oprettet dig med, ikke længere passer til dig. Dette sker fx når du bliver 16 år og dermed går fra kundetype barn til voksen. Hvis din alder ikke er i overensstemmelse med dit kundetype, har du ikke rejsehjemmel, og derfor skal du huske at ændre din kundetype for at undgå kontrolafgift. Du ændrer din kundetype ved at besøge et salgsted og vise dokumentation for din alder. 

  • Rejsekort er ifølge hvidvasklovens § 12 forpligtiget til at anmode om CPR-nummer når du oprettes som kunde og køber et rejsekort personligt eller flex. Det betyder, at hvis du ikke vil opgive sit CPR-nummer, så kan kundeforholdet ikke oprettes og vi må henvise dig til at benytte et rejsekort anonymt. Hvis du ikke har et dansk CPR nummer, skal du fremvise anden anerkendt dokumentation.

    Rejsekort A/S lægger stor vægt på, at du er tryg ved at være kunde hos Rejsekort A/S og benytte rejsekortsystemet. Derfor behandler vi de oplysninger, du giver os, og som vi indsamler om dig i forbindelse med din brug af dit rejsekort, ansvarsfuldt, med respekt for dit privatliv - og naturligvis i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder persondataloven.

    Du kan læse mere om vores behandling af dine oplysninger i vores privatlivspolitik som du finder under rubrikken ”beskyttelse af persondata” her på rejsekort.dk.

  • Som udlandsdansker kan du købe et rejsekort personligt eller flex ved at kontakte Rejsekort Kundecenter på telefonnummer 7011 3333 og få tilsendt en bestillingsblanket til din adresse i udlandet. Du udfylder blanketten og vedlægger kopi af dit danske pas og en anden form for legitimation, indeholdende din bopælsadresse i udlandet. Du skal endvidere opgive en dansk adresse hvortil man kan sende dit rejsekort personligt eller flex (sommerhusadresse, familie/venneadresse eller arbejdsadresse i Danmark) så får du tilsendt dit rejsekort i løbet af 3 – 5 dage.

    Du kan også bestille et rejsekort personligt eller flex på et salgssted. Eller købe et rejsekort anonymt på et salgssted eller i en rejsekortautomat i Kastrup Lufthavn, på Hovedbanegården eller på en Metrostation. Alternativt kan man som udlandsdansker anvende mobile billetter eller klippekort eller andre af de papirbaserede turistprodukter, som de forskellige trafikselskaber udbyder.

  • Du kan ikke købe et rejsekort online, hvis du har hemmelig eller ikke-dansk adresse. I stedet skal du udfylde et skema, som du selv kan printe her på rejsekort.dk. Vælg det skema, der passer til dig:

    - Bestillingsskema til kundetyper over 18 år
    - Bestillingsskema til kundetyper under 18 år
    - Kundeidentifikationsskema (skal udfyldes sammen med det andet skema)

    Du kan også få skemaet tilsendt ved at ringe til kundeservice eller få det udleveret på et salgssted. Bestillingsskemaet kan godt sendes til en udenlandsk adresse, men dit rejsekort og faktura vil blive sendt til den danske kontaktadresse, som du har oplyst på bestillingsskemaet.

  • Du kan ikke købe et rejsekort online, hvis du ikke har et dansk CPR-nummer. I stedet skal du udfylde et skema, som du selv kan printe her på rejsekort.dk.

    - Bestillingsskema til kundetyper over 18 år
    - Bestillingsskema til kundetyper under 18 år
    - Kundeidentifikationsskema (skal udfyldes sammen med det andet skema)

    Du kan også få skemaet tilsendt ved at ringe til kundeservice eller få det udleveret på et salgssted.

  • Hvis din rejse koster mere end det beløb, du har til rådighed på dit rejsekort, bliver saldoen på dit rejsekort negativ, og du vil ikke kunne checke ind og begynde en ny rejse, før du har tanket dit rejsekort op.

    Husk, at du kan få en tank-op-aftale på et rejsekort personligt og et rejsekort flex. Så er du sikker på, at der altid er penge på kortet til at rejse for.

Check ind og check ud

  • Nej, kun hvis du checker ud mellem hvert check ind. Læs mere om check ind og check ud.
  • Du kan have andre medrejsende, en hund eller en cykel med på dit rejsekort - læs mere om det her.
  • Læs mere hvad du kan gøre, hvis du har glemt at checke ud, her.
  • Hvis du forsøger at checke ind, men oplever, at en kortlæser er ude af drift, skal du benytte en anden kortlæser eller en rejsekortautomat. Er alt udstyr på stedet ude af drift, skal du henvende dig til nærmeste bus-, tog- eller stationspersonale for at få hjælp og melde fejlen. Hvis der ikke er personale på stedet, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Kan det heller ikke lade sig gøre, skal du købe anden billet inden du begynder din rejse.

    Bemærk
    Rejsekort A/S påtager sig ansvaret for evt. forkerte betalinger samt mangelfulde eller fejlagtige transaktioner, hvis disse skyldes tekniske problemer med rejsekortsystemet.

  • Hvis du forsøger at checke ud, men oplever, at en kortlæser er ude af drift, skal du benytte en anden kortlæser. Hvis ingen kortlæsere virker, kan du checke ud på en rejsekortautomat. Er alt udstyr på stedet ude af drift, skal du henvende dig til nærmeste bus-, tog- eller stationspersonale for at få hjælp og melde fejlen. Hvis der ikke er personale på stedet, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33 og fortælle om situationen.

    Bemærk: Rejsekort A/S påtager sig ansvaret for evt. forkerte betalinger samt mangelfulde eller fejlagtige transaktioner, hvis disse skyldes tekniske problemer med rejsekortsystemet.
  • Har du modtaget en informationsmail om manglende check ud, har det ingen praktisk betydning for brugen af dit rejsekort. Det er blot en information til dig som kunde.

Tank-op og tank-op-aftale

Tal og priser

  • Prisen på de 50 kr dækker omkostningerne, der er forbundet med produktion af kortet.

    Grunden til at et rejsekort personligt har kostet 0 kr. siden januar 2013 var, at det blev besluttet som del af et trafikforlig,  regeringen indgik med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i juni 2012. Der blev afsat en pulje på i alt 50 millioner kr. til at anskaffe rejsekort til 0 kr. Nu er puljen brugt op, og derfor har det fra 3. juni 2015 igen kostet 50 kr. for et rejsekort personligt.

  • Rabattrin er et udtryk for, hvor meget du har rejst, og hvor stor en mængderabat du skal have. Læs mere om rabattrin og mængderabat og hvordan dit rabattrin udregnes.

  • For at påbegynde en rejse skal man altid have et minimumsbeløb på sit rejsekort svarende til forudbetalingen på kr. 25,- for voksne, kr. 12,50 for barn på et rejsekort personligt eller flex. På et rejsekort anonymt skal du have en forudbetaling på kr. 70,- for voksne og kr. 35,- for et barn. Ved rejser på et rejsekort anonymt skal forudbetale 600 kr., når du vil rejse mellem Sjælland, Fyn, Midtjylland, Sydjylland og Nordjylland - se grænserne for, hvornår du har forhøjet forudbetaling med rejsekort anonymt her.

    Hvis du vil rejse med flere på dit rejsekort, skal du altid have et minimumsbeløb på dit rejsekort som svarer til forudbetalingen for hver enkelt person som checkes ind - se hvordan du gør her.

    Hvis du skal skifte transportmiddel undervejs skal du ligeledes checke ind når du stiger på det nye transport middel. Hvis du checker ud og derefter checker ind igen i samme zone inden for 30 minutter, registrerer rejsekort det som en fortsat rejse.

    Når du afslutter rejsen og checker ud kan dit rejsekorts saldo være gået i negativ. Du kan først rejse på dit rejsekort igen, når den negative saldo er blevet udlignet og der på dit rejsekort er indsat minimum det beløb, der svarer til forudbetalingen.

    Du kan indbetale på dit rejsekort enten via en rejsekortautomat eller via rejsekort.dk 

  • Under sporarbejder skal du bruge rejsekort som du plejer, det vil sige lave check ind, når rejsen starter, og hvis du skifter transportmiddel, og checke ud, når rejsen ender. Hvis dit tog er erstattet af en Togbus uden kortlæser, skal du være checket ind på en kortlæser på stationen, inden du stiger på. Ender din rejse, når du står af Togbussen, så skal du checke ud på en kortlæser på stationen.

    Nogle enkelte kunder vil desværre kunne opleve, at den forlængede rejsetid under et sporarbejde gør deres rejse dyrere end den skal være. Rejsekortsystemet kender ikke den ”normale” rejsetid på din rejse, og har dermed ikke mulighed for automatisk at opfange, hvis din pris afviger fra det, du er vant til. Du skal derfor selv rette henvendelse til os, hvis du mener, du har fået en forkert pris på grund af sporarbejdet. Opret adgang til eller log på selvbetjeningen, så kan du se, hvad du har betalt for rejsen. På 'beregn din pris' kan du indtaste det præcise starttidspunkt og dato for din rejse og se, hvad prisen skal være. Stemmer de to beløb ikke overens, så skriv til Rejsekort Kundecenter og opgiv de data, du har fundet i selvbetjeningen og på prisberegneren, så undersøger vi sagen.

  • Du kan få udbetalt saldoen på dit spærrede rejsekort til din nemkonto eller kontant på følgende salgssteder. Kortets pris refunderes ikke.
  • Det kan ske, at din betaling og rykkerskrivelsen har krydset hinanden. Har du allerede betalt det skyldige beløb, kan du selvfølgelig se bort fra rykkeren, og du skal ikke foretage dig yderligere.

    Er du i tvivl, kan du altid kontakte Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33.
  • Når du stiger af og på bussen mellem to stoppesteder (”vinkestrækninger”), kan du komme ud for, at Rejsekortet beregner en zone mere, end du er vant til. Det kan ske, når du står af eller på mellem to stoppesteder, som ligger i hver sin zone. Rejsekortsystemet vil da tælle "baglæns", til det stoppested, der ligger umiddelbart før påstigningsstedet og "forlæns" til det næste stoppested, når man står af bussen.

    Da vinkestrækninger stort set kun findes i landzoner, forekommer problemet på en begrænset del af buslinjerne og berører derfor kun meget få kunder. Bruger du sådan en vinkestrækning, kan du aftale med chaufføren, at du venter med at checke rejsekortet ind, til bussen befinder sig i den næste zone. På samme måde kan du foretage check ud, allerede når bussen forlader det sidste stoppested, før du skal af. Hvis du alligevel oplever problemer med prisberegningen på en vinkestrækning, kan du henvende dig til Rejsekort Kundecenter her.

  • Det kan skyldes flere ting. Rejsekort samler alle billetsystemer i ét fælles system, men rejsekort har i princippet intet med prisen på dine rejser at gøre. Prisen for at rejse (det, der kaldes takster) fastsættes af det eller de trafikselskaber, du rejser med. Derfor er der forskellige rabatprincipper alt efter, hvor du rejser.

    Desuden udløser forskellige rejsemønstre (antallet af foretagne rejser samt tidspunktet du rejser på), forskellige kundetyper (voksen, ung/studerende, barn, pensionist) og forskellige typer af rejsekort forskellig rabat. Derfor kan du opleve, at din rejse fx koster noget andet end den gjorde måneden forinden, og ligeledes noget andet end din rejsekammerats rejse.
  • Bruger du pendler- eller periodekort anbefaler vi på nuværende tidspunkt ikke rejsekort som supplement, hvis du vil forlænge en rejse, du allerede har betalt for med dit pendler- eller periodekort. Rejsekortet skal nemlig checkes ind, der hvor din supplerende rejse starter og ud, hvor den ender. Checker du ind fra starten af en rejse, som allerede er dækket af dit periode- eller pendlerkort, så betaler du også for den del af turen med dit rejsekort.

    Det anbefales at supplere pendler- eller periodekort med eksempelvis sms billetter, mobilklippekort eller tillægsbilletter købt i billetautomaten, på salgsstedet eller hos buschaufføren.

Selvbetjening

  • Klik på linket i den e-mail, du modtager fra noreply@rejsekort.dk. Vær opmærksom på at du skal klikke på linket og bekræfte din kundeprofil til selvbetjeningen inden for 30 dage, fra du modtager e-mailen. Vælg en adgangskode på minimum syv og maksimum 15 karakterer bestående af mindst ét stort bogstav og mindst ét tal. Brug dit brugernavn og din adgangskode, hver gang du logger ind på selvbetjening.rejsekort.dk.

    Hvis du har oprettet dig på selvbetjeningen men har glemt dit kodeord, kan du få sendt et nyt til din mail gennem dette link.
  • Hvis du ikke kan logge på selvbetjeningen, vil det typisk skyldes en af to ting:

    1) Linket i bekræftelsesmailen skal aktiveres inden for 30 dage, fra du modtager det. Virker linket ikke, er det formentlig fordi, de 30 dage er overskredet - bestil et nyt bekræftelseslink ved at klikke her.

    Linket kan kun bruges én gang. Og du skal gennemføre hele forløbet og oprette din adgangskode, før din adgang til selvbetjeningen er etableret.

    Kan du ikke få linket til at virke, kan du kopiere hele linket (URL’en) til adresselinjen i din browser og klikke ’enter’.

    2) Hvis du har oprettet dig på selvbetjeningen men har glemt dit kodeord, kan du få sendt et nyt til din mail gennem dette link.
  • Hvis der står "E-pung administration" under 'Mine rejser', skyldes det med al sandsynlighed, at du har tilmeldt en tank-op-aftale, som er blevet aktiveret. Det kan fx også være fordi, du har tilføjet et nyt betalingskort til din tank-op-aftale.

  • Hvis du ser informationen ”Ukendt rejse” under ”Mine rejser” på selvbetjeningen, betyder det, at rejsekortudstyret ikke har kunnet finde ud af, hvor du har checket ind eller ud. Er dette er tilfældet, kan det betyde, at du får hele eller en del af din rejse gratis - du kommer aldrig til at betale for meget.

  • Det kan skyldes flere ting, bl.a. at der kan være lidt forsinkelse i registreringen af dine rejser i rejsekortsystemet, også selvom du har checket korrekt ind og ud. Uanset hvad årsagen er, har det ingen betydning for rejsens pris, der altid er udregnet korrekt.
  • Hvis du er oprettet som bruger på selvbetjeningen før d. 26. september 2014 og ønsker at logge ind med NemID, skal du ID valideres først. Start med at logge ind med brugernavn og adgangskode og gå til siden ”Mine oplysninger” for at validere dig. Først herefter kan du logge ind med NemID.

    Du kan kun validere ID for den kunde, der nu er logget ind.

    Hvis du fx er logget ind på dit barns konto, er det altså dit barns NemID og CPR-nr. der skal bruges. Hvis dit barn ikke har NemID, kan barnet ikke valideres på selvbetjeningen.

    Hvis du har valideret dit barns konto med dit eget nemID, vil dit navn fremgå under "Mine oplysninger". Er dette tilfældet, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33.


  • Hvis du køber dit rejsekort med betalingskort, tager det generelt 3-5 dage, fra du bestiller dit kort, til du modtager det. For nogle kundetyper samt for bestillinger foretaget uden betalingskort, går der dog 2 uger. Du kan se, hvor lang tid det vil tager for kundetype, når du påbegynder dit køb

  • Du kan i øjeblikket opleve, at der på selvbetjeningen står, at du har bestilt en tank-op-aftale, på trods af du har været inde for at opsige den. Dette er en visningsfejl - det bagvedliggende system har registreret opsigelsen af din tank-op-aftale korrekt. 

  • Du kan få brug for at ændre i de personlige oplysninger, du opgav, da du bestilte dit rejsekort personligt eller rejsekort flex. Fx hvis du skifter navn eller adresse.

    Sådan gør du:
    Log på selvbetjeningen på rejsekort.dk, klik på ”Mine oplysninger” i menuen til venstre, og klik derefter på ”Ret mine oplysninger” nederst på den viste side. Har du ikke mulighed for selv at ændre oplysningerne via selvbetjeningen på rejsekort.dk, skal du ringe til Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33.

    Har du fået nyt dankort, som skal registreres til din tank-op-aftale kan du læse, hvordan du gør her.
  • 28. marts 2015 gennemfører Rejsekort A/S en såkaldt datavalidering, der matcher oplysninger om alle kunder registreret med CPR-nummer i rejsekortsystemet mod CPR-registerets oplysninger.

    Indholdet af en række felter i rejsekortsystemet vil blive overskrevet med oplysningerne fra CPR-registeret for at sikre, at oplysningerne i rejsekortsystemet er korrekte og opdaterede.

    Når du logger ind på selvbetjeningen, kan du derfor opleve:

    • - at dine navne- og/eller adresseoplysninger er ændret.
    • - at du under ’Mine oplysninger’ ikke længere får besked om, at dit CPR-nummer ikke er valideret.
    • - at din fødselsdato er rettet, hvis der tidligere har optrådt en forkert dato.
    • - at du nu kan logge på selvbetjeningen med NemID uden at få en fejlmeddelelse.

Andet

  • På et rejsekort personligt eller rejsekort flex ligger kun data om i hvilken måned og år, kortindehaveren er født. På chippen ligger ingen andre data om kortindehaveren. Derudover kan man på chippen læse de seneste fem transaktioner på kortet, dvs. hvor og hvornår der er rejst, kortsaldoen samt om der er checket ind eller ud. Disse informationer kan læses med nogle mobiltelefoner med NFC-læsere, der er tilpasset den standard, som chippen i rejsekort har.

    Rejsekort er positivt indstillet over for initiativet ”Rejsekort Scanner”, selvom det kun er nogle kunder, der kan få glæde af app’en.

    Men Rejsekort A/S har ikke medvirket til udviklingen af ”Rejsekort Scanner”, og har derfor ikke kendskab til, hvordan app’en er konstrueret. Derfor kan Rejsekort A/S ikke udtale sig om, hvorvidt app’en vil kunne udgøre et problem i forhold til rejsekort. Rejsekort A/S fralægger sig således ethvert ansvar for eventuelle skader, som ”Rejsekort Scanner” måtte afstedkomme. Rejsekort Kundecenter kan heller ikke besvare spørgsmål om app'en.
  • Har du gode forslag til Rejsekort A/S, kan du melde dem ind på forslag@rejsekort.dk. Denne type henvendelser vil blive læst og indgå i den løbende forbedring og udvikling - de vil dog ikke blive besvaret.
  • Du kan læse alt om den nye rejsekort app Rejs Nemt på NewDanishDesigns hjemmeside.

Inden du køber


  • På rejsekort.dk lægger vi stor vægt på at beskytte dine data. Derfor er hjemmesiden udformet på en måde, der sikrer kommunikationen mellem din computer og os.
  • Hvis du bestiller dit rejsekort fra en computer et sted, hvor andre kan kigge dig over skulderen, skal du være opmærksom på ikke at blive afluret, når du skriver følsomme oplysninger som fx CPR- nummer og betalingskortoplysninger.
  • Hvis andre bruger den computer, du bestiller dit rejsekort på, skal du sørge for at lukke alle vinduer ned, inden du forlader computeren. Sådan beskytter du dine personlige oplysninger.
    • Når du bestiller dit rejsekort online, skal du i øvrigt:
    • Være 18 år og myndig
    • Have en e-mail adresse
    • Evt. bruge et billede
    • Være registreret i det danske folkeregister
    • NB: Fortrydelsesreglerne i forbrugeraftaleloven gælder ikke ved køb af rejsekort.

Beskyt dine personlige data

Læs dette inden du går videre
  • På rejsekort.dk lægger vi stor vægt på at beskytte dine data. Derfor er hjemmesiden udformet på en måde, der sikrer kommunikationen mellem din computer og os.