Brug af cookies på Rejsekort.dk

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse, bl.a. så vi kan huske dine seneste indtastninger. Når du fortsætter med at bruge rejsekort.dk, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om brugen af cookies her.

Undrer du dig over?

Vi har samlet nogle af de ting, som rejsekortbrugere undrer sig over.
Forstår du ikke oplysningerne under ’Mine rejser’ på selvbetjeningen?
Er der noget, du ikke forstår i oversigten over ’Mine rejser’ på selvbetjeningen, vil det typisk være en af følgende ting:

  • Der står "E-pung administration". Det skyldes sandsynligvis, at du har bestilt en tank-op-aftale, som er blevet aktiveret. Eller at du har knyttet et nyt betalingskort til din tank-op-aftale.
  • Der står ”Ukendt rejse”. Det betyder, at rejsekortudstyret ikke har kunnet finde ud af, hvor du har checket ind eller ud. Er det tilfældet, vil du enten betale for den del af rejsen, vi kan se du har foretaget, ellers vil du ikke betale for den foretagne rejse. Du kommer aldrig til at betale for meget for din rejse.
  • Din rejse er registreret med en eller flere forkerte destinationer, og der er muligvis trukket en forkert pris for rejsen. Det skyldes, at det rejsekortudstyr, du har benyttet, ikke har været korrekt indstillet. Derfor: Genkender du ikke en eller flere destinationer, der er registreret under ’Mine rejser’, kan du kontakte Rejsekort Kundecenter for at få hjælp – og få refunderet en eventuel meromkostning.
Er din rejses pris pludselig en anden, end den plejer?
Koster din rejse pludselig noget andet, end den plejer, er det formentlig fordi:

  • Du har rejst på et tidspunkt, hvor du har fået tidsrabat. Alle kundetyper får tidsrabat på rejser inden for et lokalt takstområde på hverdage kl. 11-13 og kl. 18-07 samt lørdag, søndag og helligdage. Kundetyperne ’Pensionist’ og ’Ung’ får tidsrabat på rejser mellem takstområder på bestemte dage og tidspunkter. Tidsrabatten er på 20 pct. Læs mere om tidsrabat her.
  • Du er havnet på et andet rabattrin. Dit rabattrin ændrer sig i takt med, at du rejser. Rabattrinnet udtrykker din mængderabat i indeværende måned – baseret på, hvor og hvor meget du har rejst gennem de seneste tre måneder. Vær opmærksom på at rabatten gøres op fra den dag, dit rejsekort blev udstedt/taget i brug, og følger altså ikke månedsskiftet. Læs mere om rabattrin og mængderabat her.
Undrer du dig over, hvorfor et tank-op ikke kommer direkte ned på dit rejsekort?
"Forsinkelsen" skyldes, at tank-op via selvbetjeningen foregår i tre tempi: Det beløb, du tanker op med, skal først registreres i rejsekortsystemet. Herfra skal det sendes videre til udstyret på stationer og i busser. Udstyret på stationer er online og modtager information fra rejsekortsystemet omtrent hver femte time. Busserne modtager først data, når de kører i garage og opdateres via netværk der. Når informationen om din tank-op er nået ud til udstyret, kan du hente den derfra og over på dit rejsekort ved fx at checke ind.

Derfor er det en god idé at tanke op i god tid inden, du skal afsted. Altså fem timer før, hvis din rejse starter i tog, eller 24 timer før, hvis den starter i bus. Du kan også bruge en rejsekortautomat til at tanke op på. Her overføres beløbet fra dit betalingskort nemlig til dit rejsekort med det samme.
Overvejer du at få en tank-op-aftale på dit barns rejsekort?
Som forælder eller værge kan du oprette en tank-op-aftale på dit barns rejsekort. Det kræver, at du selv er oprettet som kunde og har et dankort. Læs mere om tank-op-aftale til børn her.
Forstår du ikke, hvorfor du har modtaget en faktura?
Der kan være to grunde til, at du bliver opkrævet en betaling via faktura:

  • Du har bestilt dit rejsekort på rejsekort.dk uden brug af betalingskort. Fakturaen lyder på 150 kr., og dækker dels en saldo på 100 kr. til at rejse for, dels kortprisen på 50 kr.
  • Det dankort, du har knyttet til din tank-op-aftale, er enten spærret eller udløbet, og fordi pengene for dine tank-op ikke kan trækkes fra det gamle kort, får du en faktura i stedet. Når du betaler fakturaen, betaler du altså for en tank-op, der allerede er overført til dit rejsekort, og som du måske allerede har rejst for. Sådan knytter du et nyt dankort til din tank-op-aftale.
Vil du vide, hvordan du spærrer dit rejsekort og får et nyt?
Er du uheldig at miste dit rejsekort, er det vigtigt, at du spærrer det hurtigst muligt – det kan du gøre på selvbetjeningen eller ved ringe til Rejsekort Kundecenter. Samtidig kan du bestille et nyt rejsekort. Vær opmærksom på, at du skal bestille et såkaldt erstatningskort via Rejsekort Kundecenter, hvis du vil have overført rabattrinnet fra det spærrede kort.

Restsaldoen på det spærrede rejsekort sættes ind på din NemKonto, men vil dog stadig fremgå under ’Mit rejsekort’ på selvbetjeningen.
Undrer du dig over, hvad rejsekort bruger dine oplysninger til?
Chippen i dit rejsekort indeholder en række oplysninger, ligesom du registrerer nogle oplysninger om dig selv, når du bestiller et rejsekort. Vi skal bruge dine data for at betjene dig som kunde og for at overholde lovgivningen. Desuden bruges dine rejsedata i anonymiseret form til – sammen med alle andre rejsendes data – at forbedre den kollektive trafik bl.a. gennem bedre planlægning, koordinering af trafikforbindelser mv. Læs mere om rejsedata i folderen her.

Du kan selv se dine data på selvbetjeningen her på rejsekort.dk eller på en rejsekortautomat. Vær opmærksom på, at der kan gå op til 24 timer fra du har rejst, til dine rejsedata kan ses på selvbetjeningen.
pre Er du ny rejsekortkunde?
Læs guide
nav
navOvervejder du at få et rejsekort?
Læs guide
next

Beskyt dine personlige data

Læs dette inden du går videre
  • På rejsekort.dk lægger vi stor vægt på at beskytte dine data. Derfor er hjemmesiden udformet på en måde, der sikrer kommunikationen mellem din computer og os.
    • Bemærk:
    • Kære kunde. Vær opmærksom på, at hvis du benytter funktionen tilbagebetaling på din selvbetjeningsside, spærrer du samtidig dit rejsekort.
    • Hvis du har en tank-op aftale, og vælger at nedsætte tank-op-beløbet fra de foreslåede 300 kr. og/eller nedsætter antallet af gange, der maksimalt tankes op pr. døgn, fra de foreslåede to, så risikerer du, at du ikke har penge nok til en længere rejse.
    • For at du kan logge på selvbetjeningen med NemID, skal du være CPR-valideret. Hvis du ikke er CPR-valideret, kan du gøre det ved at logge på selvbetjeningen med brugernavn og adgangskode og dernæst klikke på 'Valider CPR' øverst på siden.

Inden du køber


  • På rejsekort.dk lægger vi stor vægt på at beskytte dine data. Derfor er hjemmesiden udformet på en måde, der sikrer kommunikationen mellem din computer og os.
  • Hvis andre bruger den computer, du bestiller dit rejsekort på, skal du sørge for at lukke alle vinduer ned, inden du forlader computeren. Sådan beskytter du dine personlige oplysninger.
    • Når du bestiller dit rejsekort online, skal du i øvrigt:
    • Være 15 år og myndig
    • Have en e-mail adresse
    • Evt. bruge et billede
    • Være registreret i det danske folkeregister
    • NB: Fortrydelsesreglerne i forbrugeraftaleloven gælder ikke ved køb af rejsekort.